0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Detta forumet verkar klara av alla olika typer av frågor så jag försöker mig på denna.Huset är av tegelfasad, så det är uteslutet att isolera utifrån.Det är speciellt två sovrum jag kommer behöva tilläggsisolera insidan.Som det ser ut nu är det ungefär Tegel->isolering->fuktspärr->spånskiva.Jag har tänkt regla ut väggen och isolera upp så bra det går. Hur brukar det fungera? Är det vanligt att det blir fuktproblem?Jag har tänkt ta bort spånskivan som sitter där idag, regla ut lite extra och in med mer isolering och sedan på med fuktspärr och på med gips eller annan skiva.Vad bör jag tänka på? Har aldrig gjort denna typ av arbete förr.MvHMartin
Om nuvarande upplägg fungerat, vilket du lär märka när du tar bort skivorna så är det väl bara att göra lika dant. Behöver man inte tänka på något när man närmar sig taket, beroende på vad som finns ovan? Finns det risker att inomhus fukt läcker uppåt beroende på hur man gör avslut mot taket. Jag ska ju inte göra detta själv men blev nyfiken (och har också tegel)
Det finns en oortodoxlösning,som jag har använt i flera husPerforera den befintliga ångspärren med borrmaskin, tigersåg el dyl rakt igenom spånskivan på ett flertal ställen.Limma(vattenbaserat lim) sedan ex. 30 mm frigolit direkt på den bef. spånskivan. Därefter en ny 0,2 mm plastfolie och gipsskiva som skruvas med 65 mm gipsskruv in i den befintliga spånskivan.Resultatet blir fantastiskt varmt; inga träköldbryggor, ny eldosa får rum i 30 mm frigolit...etc.Det här lät verkligen intressant. Varför frigolit istället för t ex gullfiber? Vad finns det för nackdelar? Fördelarna är mycket stora om man tänker kostnad/arbete.. Någon som har invändningar mot Rocas förslag?Tack