Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sotning+brandskyddskontroll?  (läst 9843 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
Sotning+brandskyddskontroll?
« skrivet: 25 januari 2011, 17:58:19 »
Hej.

Fick brev ifrån sotaren idag, han ska komma för att sota samt göra brandskyddskontroll.

Min fundering ligger i hur brandskyddskontrollen ska gÃ¥ till  Sc:,h.

Skorstenens väg igenom huset ska ju besiktas okulärt, men det som syns av skorstenen är ju röret ifrån kaminen innan det går upp igenom innertaket-
 upp pÃ¥ kallvinden och sedan igenom yttertaket.

Vi har ju ingen lucka el dyl för att komma in pÃ¥ kallvinden, är jag nu tvungen att fixa en lucka tro  Sc:,h.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sotning+brandskyddskontroll?
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2011, 18:35:27 »
Hoppsan, kallvinden bör du hur som helst kunna komma åt.
Jag vet inte om sotaren kräver detta men jag skulle vilja kunna ta en titt med jämna mellanrum och kolla status.
Dessutom skulle jag aldrig köpa ett hus utan att kollat genom kallvinden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Sotning+brandskyddskontroll?
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2011, 19:07:44 »
Brandskyddskontroll hemma innebar en snabb titt upp på vinden vilket gör att man ser 2 sidor av skorstenen.

Varsågod 700:- som tappat >:(
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Sotning+brandskyddskontroll?
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2011, 19:08:55 »
Hoppsan, kallvinden bör du hur som helst kunna komma åt.
Jag vet inte om sotaren kräver detta men jag skulle vilja kunna ta en titt med jämna mellanrum och kolla status.
Dessutom skulle jag aldrig köpa ett hus utan att kollat genom kallvinden.

Eldstadsplanen skall även den uppfylla kraven.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Sotning+brandskyddskontroll?
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2011, 19:12:11 »
Okay, jo helt klart är det ju vettigt att kunna kolla kallvinden med jämna mellanrum.

Jag får nog lov att såga upp en lucka på gaveln, och sedan lägga ut nåt så man kan krypa där uppe utan att rasa igenom.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Sotning+brandskyddskontroll?
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2011, 19:16:11 »
Hoppsan, kallvinden bör du hur som helst kunna komma åt.
Jag vet inte om sotaren kräver detta men jag skulle vilja kunna ta en titt med jämna mellanrum och kolla status.
Dessutom skulle jag aldrig köpa ett hus utan att kollat genom kallvinden.

Eldstadsplanen skall även den uppfylla kraven.

/Raptor

Jo den är ju i plåt och godkänd sedan kaminen besiktades innan den togs i bruk.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Sotning+brandskyddskontroll?
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2011, 19:31:34 »
Intressant dilemma det där. De nya brasugnarna och brasinsatserna har mycket högre temperatur på rökgaserna än tidigare öppna spisar och brasugnar av tidig modell. Det har medfört att bränderna ökat kraftigt med dessa kaminer de senasre åren. Främst från fristående brasugnar med rör, Som kan bli mycket heta i genomgångar mot trä eller liknande, mera sällan i insatser i gamla öppna spisar.

Räddningsverket har efter ett antal bränder gått ut med tydliga föreskrifter till sotarna efter detta- både vid nyinstallationer och dessa brandskyddsinpektioner. I princip skall man nog vara tacksam för dessa inspektioner som villaägare-en brand är ju inte att leka med. Eftersom dessa brasugnar med rel. tunna rör också installeras i bostadsrätter har några uppmärksammade bränder inträffat där man missbedömt hettan i/från dessa rör.

Senaste storbranden med dödligt utfall tyvärr inträffade i ett nybyggt stort bostadsrätts hus i Malmö. Reparationerna kostade dessutom mÃ¥ngmiljon belopp. oftast skyller man vid uppkommen brand pÃ¥ "att man eldat fel" +++++  men beror oftast pÃ¥ att byggaren/installatören inte utfört installationen rätt och att den som inspekterat slarvat eftersom det inte är lätt att bedöma hur installationen är gjord när allt är klart.

Senast sotarn gjorde en sådan besiktning hos mig fick jag flytta en regel och göra ordentligt rent runt skorstenen uppe på kallvinden. (Har spån som isolering på vinden)

Nu jobbar inte jag med att göra brandskyddsinspektioner men om, så skulle jag kräva ett få se hela rören eller skorstenen, särskillt med tanke på den brandorsaksstatistik som finns att tillgå.
Har varit upp på vinden och känt på skorsstensstocken några ggr då jag eldat som värst, och det blir varmt!
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 644
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Sotning+brandskyddskontroll?
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2011, 20:19:54 »
sotar själv, går också bra, och jag har intyg på att jag får sota också. Kontrollen däremot måste göras ändå vart annat år
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Sotning+brandskyddskontroll?
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2011, 08:01:40 »
Har haft det några gånger och tycker det känns rätt meningslöst.
I alla fall känns det rejält overkill att göra denna kontroll var annat år!

Runt 800kr får man betala för 20 minuters flummig kontroll.

Brukar börja i pannrummet och kontrollera att dörren har brandskydd. Fast det inte behövs och den jämt är öppen.
Sedan titta på skorstenen upp i huset.
Upp i vindsluckan och konstatera att det ligger spån runt den och man inte får installera en insatts kamin för att den rökkanalen ligger i ytterkant på skorstenen. Den jag använder ligger i mitten och har ventilationskanaler runt sig
Sedan upp på taket och filma skorstenen.

Samma visa vartannat Ã¥r  :-\

Kostnaden vägs väl upp av att jag har börjat sota själv.Och då blir ju sotningen riktigt gjord oxå
« Senast ändrad: 26 januari 2011, 08:03:15 av Hansson »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sotning+brandskyddskontroll?
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2011, 08:53:24 »
Vartannat år...?

både för huset nedan och för flerbostadshuset i stan så kommer sotaren och gör kontrollen vart 6:e år. (Kakelugnar, husen värms med el/VP respektive fjärrvärme)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Sotning+brandskyddskontroll?
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2011, 09:05:11 »
SRVFS_2005-9
Värme-, varmvatten-, varmlufts- och ångpannor
5 § Om eldning sker med fasta bränslen eller tung eldningsolja skall kontrollfristen vara två år.
Om eldning med sÃ¥dana bränslen sker i mycket  begränsad omfattning eller om pannan ingÃ¥r i en värmecentral som stÃ¥r
under kontinuerlig övervakning av personal med driftingenjörsutbildning eller av annan kvalificerad driftledare skall kontrollfristen vara fyra år. Sker eldningen med annat bränsle skall kontrollfristen vara fyra år.

Köksspisar, ugnar och andra jämförbara eldstäder
6 § Om eldning sker med fasta bränslen eller tung eldningsolja skall kontrollfristen vara två år. Sker eldningen med annat bränsle skall
kontrollfristen vara fyra år.
7 § Om eldning sker för ett enskilt hushålls behov och eldstaden inte är den primära källan för matlagning eller om eldstaden är belägen i ett fritidshus skall kontrollfristen vara åtta år.
Lokaleldstäder
8 § För lokaleldstäder som utgör den primära källan för uppvärmning av det utrymme där eldstaden finns skall kontrollfristen vara två år.
Om lokaleldstaden inte är den primära källan för uppvärmning skall kontrollfristen vara åtta år.
Detsamma skall gälla för lokaleldstäder där eldning sker uteslutande med gas eller om eldstaden är belägen i ett
fritidshus

6 Ã¥rs frist finns ej.Sotarn blÃ¥ser dig  :)
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sotning+brandskyddskontroll?
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2011, 17:35:42 »
Där ser man...

Tack Hansson!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sotning+brandskyddskontroll?
« Svar #12 skrivet: 30 januari 2011, 16:35:01 »
Jag fick riva två innerväggar för att sotaren skulle kunna inspektera skorstenens väg genom huset.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Sotning+brandskyddskontroll?
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2011, 19:47:52 »
Var tacksam för det! Brandskyddskontrollen är viktig och nödvändig som komplement till glättig och okunnig marknadsföring av dessa kaminer.
« Senast ändrad: 30 januari 2011, 19:51:26 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Sotning+brandskyddskontroll?
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2011, 21:56:08 »
Hur kan det vara så att nya kaminer har varmare rökgas man vill ju inte elda åt kråkorna Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!