Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läge automat pÃ¥ fläkten?  (läst 2233 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apeltorp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
Läge automat på fläkten?
« skrivet: 24 januari 2011, 15:33:53 »
Är det någon som vet varför automatläget ger så lite värme? Det är ju märkligt med en funktion som inte tillför värme och inte verkar styras av omgivande lufttemperatur. Eller måste rummet kylas ner innan fläkten varvar upp. Som jag upplevde det gick fläkten saktare än läge ett. Är det någon som har den perfekta planlösningen så automatikläget fungerar?

Utloggad TuliasPappa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Läge automat på fläkten?
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2011, 23:45:23 »
Det verkar som att man måste köra heat-läge när det är kallt ute. Automat är nog ett läge för övriga årstider?

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smÃ¥länning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: Läge automat på fläkten?
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2011, 20:50:23 »
Är det någon som vet varför automatläget ger så lite värme? Det är ju märkligt med en funktion som inte tillför värme och inte verkar styras av omgivande lufttemperatur. Eller måste rummet kylas ner innan fläkten varvar upp. Som jag upplevde det gick fläkten saktare än läge ett. Är det någon som har den perfekta planlösningen så automatikläget fungerar?

Hej Apeltorp

Du kan ju köra i det läget om du vill ha en tystare miljö i den närmaste omgivningen runt LVP:ns innerdel. Det är inte så kostnadseffektivt men trevligt för dom personer som befinner sig i närheten. Du får inte ut så mycket värme i övriga huset.
Ställ in HEAT = solen symbolen för uppvärmning. Ett klassiskt fel för dom som eldar mm är att köra på AUTO (MODE). Det är ett effektivt sätt att bränna sina pengar.
Själv kör jag på 3:an eller 4:an manuellt. Det funkar för mig.

Lycka till!

/Borensbergaren
Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!