Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Propan (R290) i godkänd luft/luftvärmepump  (läst 50757 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cop3.5

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-1
SV: Propan (R290) i godkänd luft/luftvärmepump
« Svar #45 skrivet: 09 mars 2011, 09:57:15 »
Just det här med co2, transkritiskt är lite speciellt vad jag kan förstå, då kondensras inte gasen utan kyls bara av i en kondensor/växlare och man vet inte vad co2 har för tillstånd utan det är 50-50 gas och vätska, och man behöver skilja på gas å vätska i en avskiljare och gasen går tillbaka till kompressorn och vätskan går till exp ventil.

Sen är det trycket, i ett transkritiskt system är trycket väldigt högt, kollade just på ett p-h diagram för co2 och kritiska punkten ligger strax över 70 bar.  ::)
« Senast ändrad: 09 mars 2011, 10:09:38 av cop3.5 »

Utloggad Toprunner

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Propan (R290) i godkänd luft/luftvärmepump
« Svar #46 skrivet: 09 mars 2011, 10:17:36 »
Just det här med co2, transkritiskt är lite speciellt vad jag kan förstå, då kondensras inte gasen utan kyls bara av i en kondensor/växlare och man vet inte vad co2 har för tillstånd utan det är 50-50 gas och vätska, och man behöver skilja på gas å vätska i en avskiljare och gasen går tillbaka till kompressorn och vätskan går till exp ventil.

Sen är det trycket, i ett transkritiskt system är trycket väldigt högt, kollade just på ett p-h diagram för co2 och kritiska punkten ligger strax över 70 bar.  ::)

Gustav Lorentzen tog patent på den tryck/temperatur kurva CO2 ska följa i transkritiskt tillstånd för bästa möjliga COP. http://en.wikipedia.org/wiki/Gustav_Lorentzen_(scientist)

Patentet ligger idag i bolaget Shecco som säljer rättigheten att använda kurvan kommersiellt. http://www.shecco.com/inside_pages/shecco.php

I praktiken försöker man köra en CO2 anläggning subkritiskt under största möjliga del av driftiden och tar sedan en "dipp" i COP under de tillfällen man måste köra transkritiskt.. som en stegfunktion. Det är samma resonemang som då man dimensionerar en värmepump för 75% av totalbehovet.

Det är mycket svårt att följa Lorentzons kurva så de COP värden som brukar publiceras är som regel teoretiska.

CO2 är ett ypperligt alternativ till Glykol/sprit som köldbärare.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad cop3.5

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-1
SV: Propan (R290) i godkänd luft/luftvärmepump
« Svar #47 skrivet: 09 mars 2011, 16:10:27 »
Aha se där!  Thumbsup

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
SV: Propan (R290) i godkänd luft/luftvärmepump
« Svar #48 skrivet: 09 mars 2011, 20:44:31 »
CO2-kyla används i många större kylsystem, ofta tvåsteg med annan kölmedie på kondensorsidan av CO-maskinen  för att CO2 skall arbeta med bra COP.

på bilar har det varit svårare då man vill ha som störst kylbehov när tempen är över 25 grader C och det finns ju inte en fläck som är kallare än 30.978 grader C på en bil som står på parkeringen ute i solen en varm sommardag.

Och att hålla kondensorn under 30 grader även vid 25 grader lufttemperatur skulle innebära enorma kondensorer och stora fläktar.

redan idag så drar en kondensorfläkt i en bil mellan 200 - 300 Watt på fullvarv och den energin kostar ca 1 hk i axeleffekt från motorn då bilgeneratorer ligger runt 50% verkningsgrad. En bil nystartad på parkeringen en het sommardag med AC:n på kan lätt plocka 4-5 kW från bilmotorn när den med lite högre varavtal försöker kyla ned cupén..

kyl-COP på en bil-AC ligger mellan 0.9 till 2.0 som bäst där teoretisk COP skulle ligga på över 4.5 i dom driftsituatationerna, mycket beroende på att det är stora temperaturdiffar på kondensorsidan  mot luft och även på evaporatorsidan pga. mycket hög effektöverföring per yta.

skall man göra vind/vattendriva VP/AC med en bil-AC pump så bör man se till att ha ordentligt med kondensor och evaporatorytor om man strävar efter hög COP

     

Utloggad Toprunner

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Propan (R290) i godkänd luft/luftvärmepump
« Svar #49 skrivet: 10 mars 2011, 08:39:55 »
CO2-kyla används i många större kylsystem, ofta tvåsteg med annan kölmedie på kondensorsidan av CO-maskinen  för att CO2 skall arbeta med bra COP.

på bilar har det varit svårare då man vill ha som störst kylbehov när tempen är över 25 grader C och det finns ju inte en fläck som är kallare än 30.978 grader C på en bil som står på parkeringen ute i solen en varm sommardag.

Och att hålla kondensorn under 30 grader även vid 25 grader lufttemperatur skulle innebära enorma kondensorer och stora fläktar.

redan idag så drar en kondensorfläkt i en bil mellan 200 - 300 Watt på fullvarv och den energin kostar ca 1 hk i axeleffekt från motorn då bilgeneratorer ligger runt 50% verkningsgrad. En bil nystartad på parkeringen en het sommardag med AC:n på kan lätt plocka 4-5 kW från bilmotorn när den med lite högre varavtal försöker kyla ned cupén..

kyl-COP på en bil-AC ligger mellan 0.9 till 2.0 som bäst där teoretisk COP skulle ligga på över 4.5 i dom driftsituatationerna, mycket beroende på att det är stora temperaturdiffar på kondensorsidan  mot luft och även på evaporatorsidan pga. mycket hög effektöverföring per yta.

skall man göra vind/vattendriva VP/AC med en bil-AC pump så bör man se till att ha ordentligt med kondensor och evaporatorytor om man strävar efter hög COP

Frank Obrist har utvecklat system för CO2 i AC till fordon http://www.obrist.at/content/?lang=en-us&id=1&content=17&main=15

Han hade kallt räknat med att bilindustrin skulle välja hans system detta år 2011 eftersom det var tänkt att man inte längre skulle få använda r134a i nyproduktion. Jag har inte kollat på länge nu men uppenbarligen drog han en nitlott.

Den kompressor han hade tagit fram var gigantisk och hela systemet otroligt dyrt. Han körde själv runt i en BMW som han konverterat till CO2 AC system i för sin marknadsförings skull. Det verkar på hemsidan som kompressorstorleken gått ner avsevärt.

Ytterligare ett exempel i raden på naivt tekniktänkande för att "rädda världen"  ::)
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
SV: Propan (R290) i godkänd luft/luftvärmepump
« Svar #50 skrivet: 19 mars 2011, 22:29:52 »
Pillade lite i refprop med HFO1234yf som är föreslagen som ersättare till bil-AC trots att den är brännbar och med DME (dimetyleter även kallas R-E170 enligt ASHRAE) som ofta används som drivgas i sprayburkar, vårtfrysare  och även som skumjäsningsmedel i tex. raklödder då den är delvis vattenlöslig. DME är också föreslagen som framtida bränsle för bl.a dieselmotorer då denna ger exeptionellt låga utsläpp av NOX och andra oönskade föroreningar i avgaserna samt kan konverteras med hög processverkningsgrad, mer än dubbelt så hög som etanol/RME-tillverkningen idag från bioråvaror.

Rent termodynamisk så är DME nästan perfekt ersättare för R12/R134a-maskiner med COP överstigande både 134a, R12 och även HFO1234yf - det är bara isobutan (R600a) som fortfarande överträffar. - arbetstrycket är något lägre än R134a och R12 men ändå så klarar det med samma slagvolym på kompressorn som R12 och R134a för samma värmetransportkapacitet då DME har i sammanhanget hög förångningsvärme - jämför man mellan HFO1234yf och DME så behöver man pumpa runt  ca 79 kg/h DME för 10 kW värekapacitet medans för HFO1234yf så behöver man pumpa runt 196 kg/h för samma kapacitet i en konfiguration -20/+55 grader C,  ideal process och anpassade för 110 grader hetgastemperatur för båda mha. suggasvärmeväxlare - då hamnar teoretisk Värme-COP på 3.45 för DME och 3.42 för HFO1234yf

Tar man bort suggasvärmeväxlaren så har DME-maskinen fortfarande 3.4 i värme-COP med 92 kg/h medans HFO1234yf tappar väldigt mycket värme-COP som sjunker till 2.78 pga. dålig förångningsvärme i HFO1234yf-köldmediat och massflödet ökar till hela 326 kg/h för 10 kW kapacitet  - kyld/kall kondensat in till evaporatorn är helt avgörande om HFO1234yr skall behålla användbar COP, annars går den lätt med sämre COP än dom flesta andra idag använda typer av köldmedel. Till detta så _måste_ HFO1234yf även överhettas på suggassidan då man annars får vätskeutfällning under kompressionen med smörjproblem som följd.

DME slåss inte med problem som att börja kondensera i kompressorn som HFO1234yf och vinner inget speciellt på att ha suggasvärmeväxlare medans för HFO1234yf så är det livsnödvändighet för att över huvudtaget vara användbart. DME är mer 'drop in' för befintlig R134a-anläggning än  HFO1234yf någonsin kommer att vara iom. behovet av suggasvärmeväxlare...

HFO1234yf är också instabil med en dubbelbindning i molekylen (det är uppbrutna dubbelbindingar i tex. oljans molekylkedjor som gör att den klumpar sig och polymerar sig till harts och gummipartikar och skapar sludge i oljan)  och också  lätt kan omvandlas i alkaliska miljöer och mot alkali-metall till en annan HFO-köldmedie (tror det var HFO1234ze(E)) med betydligt högre kokpunkt vilket inte alls lovar gott för långtidshållbarhet och det man tappar ut ur kylmaskinen några år senare är kanske inte alls samma sak som den laddades med en gång i tiden - eventuellt får man också hacka ut det som förut var olja...)

DME är heller inte perfekt då den är brännbar med ganska stor tändbar intervall mellan 3 - 17% utblandning i luft (beror på var man läser...), ungefär som metanolånga i luft, flamfrontshastigheten av vad jag hittat hittills (hmm... mest kinesiska namn i publikationerna i främst intresse DME som framtida motorbränsle) anges för det mesta till 0.39 - 0.45 m/s i atmosfärstryck som snabbast vid ca 10% blandning i luft dvs. ungefär samma fart som propan/butan/bensinångor när det är som mest optimerade vid ca 7-8 % blandning i luft.

Rent energiinnehållsmässigt så ligger DME i samma klass som metanol, ca hälften av vad butan/propan innehåller.

När jag provade med räknemodell av kompressor med isentropisk verkningsgrad på 0.5 (ungefär som de flesta kyl och fryskompressorer, större kompressorer kan nå upp till 0.7) så kan man för det första konstatera att isentropiska verkningsgraden på kompressorn är en nyckeltal för hur bra COP systemet får totalt - det påverkar mycket mera än någon annan faktor som suggasöverhettning och kondensat-underkylning , suggasvärmeväxlare etc. och det är ganska (inte...) förvånande att det inte står något om detta i kompressorernas datablad när man skall välja VP/kompressor (lika lite som att man får info om hur många gram bränsle per hästkraft/kWh vid olika laster och varvtal när man skall köpa sig en ny bil...).

Tyvärr finns inte DME och HFO1234yf  i coolpack, så det är ett jäkla handjagande med risk för fel när man kör state-solvern i refprop.

Det jag kom fram till (tror att det är hyfsat rätt) var i allafall  i -20/+55 graders C setup med 110 grader hetgas för HFO1234yf (okyld kompressor) och suggasvärmeväxlare så fick man en värme-COP 2.01 och med DME med 137 grader C hetgas med okyld kompressor och helt utan suggasvärmeväxlare så fick man en värme-COP på 2.2.

Nu låter kanske 137 grader hetgas väldigt varmt - men man får samma hetgasvärme +/- några grader vid  -20/+55 grader C setup även med R134a och med R410A, så däri skiljer det sig inte nämnvärt med det som används idag i L/L-VP. Är kompressorn kyld så sjunker även hetgastemperaturen då all förlustvärme i kompressorn inte längre behöver följa med gasen ut ur kompressorn. Sedan kan man hoppas att den isentropiska verkningsgraden på kompressorn är en liten bit högre än 0.5 i praktiken, vilket också ger svalare hetgastemp.    

---

När man tittar på dom här siffrorna så känns ärligt sagt HFO1234yf som en produkt som inte behövs om man kan hitta acceptabel byggsätt i tex. bilarna för brännbara köldmedier. För fasta anläggningar finns det redan regelverk hur HC-system skall byggas vilket innebär att >90 % av alla VP-installationer i egnahem kan just lösas med HC som köldmedel.


sedan tillverkade jag ett par bilder, den ena temperatur/entalpi på en rad olika kölmedier i samma bild och ytterligare en med tryck/entalpi. dock är dessa ganska stora i storlek för tydligheten skull. temperatur/entalpi satt nollpunkten vid -40 grader C enlig. ASHRAE:s definition.

Tittar man på dessa kurvor så ser man att HFO1234yf (felaktigt kallad R1234yf i diagrammet, men så kallar refprop det) inte hör till någon kylmaskinsdesigners dröm precis... - det är bara R125 som är sämre... R410A är en blandning med 50% hög GWP R125 som här fungerar som 'halonsläckmedel' för den brandfarliga men termodynamiskt väldigt lyckade medellåg GWP R32 som tillsammans bildar en prestandamässig medioker R410A.    

« Senast ändrad: 20 mars 2011, 13:16:20 av xxargs »

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
SV: Propan (R290) i godkänd luft/luftvärmepump
« Svar #51 skrivet: 30 april 2011, 23:29:33 »
Har hittat en källa till hyffsat ren Propylen nu - på Jula av alla ställen i form av mapgas för gasolbrännare med artikelnummer 218534 för 229:- inkl moms för 399.7 gram  i engångsbehållare (motsvara ungefär 900 gram i volym R407C om man tänker experimentera med HC-gas i en gammal R407C värmepump/AC). Anslutningen är helt hopplös då det är en gammal coolman-anslutning som jag trodde var borta för länge sedan med en högergänga med exakt 25 mm i diameter mätt över gängtopparna - har inte hittat gängtolken ännu för att mäta gängstigning...

Mao. skall man få ut gasen på något så när kontrollerad sätt så behöver man förmodligen brännarhantag-kit  art.nummer 218533 med flaska för 1295:-

Hela konceptet både i flaskan (som har riktig fjäderbelastad säkerhetsventil) och i brännaren verka använda sig av bilventilinsatser (schraderventil) som gränssnitt i anslutningarna, brännaren kan byta munstycke för olika storleksklasser och även där munstycket träs på använder schraderventil så att gas inte rusar ut när inget är monterat.

(strunta att köpa den billigare men till utseendet blå och nästan likadana  art: 218540 för vanliga campinggasolflaska då munstycket inte går att byta etc. och värmer betydligt sämre med gasolblandning än ovanstående MAPGAS-brännare med cyklonbrännare  - man får vad man betalar för kort sagt)

Letade och hittade säkerhetsdatablad på innehållet på tuben - som deklareras till 99.5% propylen och 0.5% propan, vilket är den renaste innehållet jag har sett hittills på något som är avsedda att brännas upp... (Ahlsell sålde kylklassad R134a deklarerad till 99.5% till kylnissarna medans R134a som såldes på burk till airbrush på biltema innan det försvann deklarerades till 99.8% renhet...)  


---


Sen det där med brandfarlighet... - provade lite, men lyckas inte tända gasol eller propylen i närmast perfekt utblandning i luft även när man riktar denna bränsle/luftblandning mot nyss uppvärmda, orangelysande glödande het kopparrörbit, skall man tända brännaren igen så måste det vara mot öppen eld eller gnista.

Hade brännaren haft förgasad bensingas istället för gasol/propylen så hade den tänt sig direkt mot den glödande kopparen då självatändningstemperaturen är mycket lägre för bensin och fotogengaser i jämförelse med propan och propylen - bensingaser ligger under 300 grader C i självantändningstemperatur, tänk på det när ni tankar bilen nästa gång och bensingaserna i tanken som trycks ut genom tankhålet (känner ni bensinlukt så fungerar inte gasåterföringen...), rasar ned på marken och kan krypa under bilen och mot den heta katalysatorn - ca 100 gram bensingaser rasar ut när man tankar 50 liter bensin...

---

En modern bil-AC anläggning skulle behöva ca 215 gram HC  (gasolblandning)  för motsvarande 500 gram R134a-fyllning (43% i vikt för samma volym R134a) och om man dessutom byggde för att använda DME med smalare rör mm. tack vare sin högre förångningsvärme så skulle det vara nedåt 170 gram fyllning för samma kylkapacitet - dvs. något över övre gränsen för vitvaror med HC-fyllning som får placeras var som helst inomhus inkl. källare... dessutom måste DME upp till 3% i luft innan den når lägsta brännbar halt (LEL) och beter sig ungefär som T-spritångor som brinner i karaktär. (för 1/5-del av LEL så måste man släppa ut 13.8 gram DME per m^3-luft medans med gasol ligger gränsen vid 8 gram/m^3 för samma nivå)

Med HFO1234yf så måste man öka arean på rörledningar då vätskeflöderna är mycket större för en given kylkapacitet medan med DME så krymper den i jämförelse med R134a.

Om kondensatröret för R134a-anläggning är 6 mm i innerdiameter (uppmätt på min bil baserat på 8 mm ytterdiameter och 1 mm godstjocklek ala kopparör...)  för 1 m/s kondensatflödeshastighet vid 3 kW kyllast (coolpack använder 0.6 m/s default...) så måste man öka till 8 mm innerdiameter för HFO1234yf-laddning för samma flödeshastighet medans med DME så kan man minska rörinnerdiametern till 4.8 mm, alla för samma kylkapacitet  - och det påverkar förstås systemets fyllnadsmängdsbehov i rör, kondensor och evaporator. dvs. tack vare DME:s goda termodynamiska egenskaper (hög förångningsvärme) så skulle man kunna göra en bil-AC rörsystem mycket klenare i dimensioner och därmed mycket mindre köldmediemängd (63% rel. R134a i volymflöde och halva vikten av R134a vilket ger ungefär 170 gram för att ersätta 500 gram R134a), medans från 500 gram R134a  till ungefär 850 gram HFO1234yf för att allting måste göras med större dimensioner pga. mer än den dubbla volyme som måste pumpas runt för att få en viss kyleffekt (vid 3 kW last, obs räknat utan värmeväxlare för HFO1234yf).

kort sagt HFO1234yf är en mardröm för en kylmaskindesigner...


« Senast ändrad: 30 april 2011, 23:36:55 av xxargs »

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Propan (R290) i godkänd luft/luftvärmepump
« Svar #52 skrivet: 02 maj 2011, 16:10:55 »
Tack för intressanta och utförliga utläggingar om HFO1234yf!

Du skriver propylen, men visst är det samma som R1270?
Hittade ett åskådligt jämförande diagram av COP och tryck för R290 (propan) och R1270 (propen) vs R22 i en (för en amatör som jag) intressant skrift från Bitzer.
Diagrammen finns på sid 27.
http://www.bitzer.de/download/download.php?P=/doc/&N=a-501-16.pdf&ccode=DE

Även propen har en dubbelbindning men genom praktisk erfarenhet har man tydligen konstaterat att en befarad reaktion som bryter den till största delen uteblivit enligt Bitzer.
Känns ändå som att propan är mer långtidsstabil än propen.


IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
SV: Propan (R290) i godkänd luft/luftvärmepump
« Svar #53 skrivet: 02 maj 2011, 22:23:25 »
Propylen, Propen är samma sak (har lite olika trivialnamn beroende på var det kommer ifrån) och är samma som R1270

Varför propylen känns intressant idag ibland är att den har högre tryck än någon annan HC i med samma antal kolatomer och stegen till 'nästa' HC-typ med färre kolatomer som etan, metan är väldigt stort tryckmässigt steg uppåt och långt ovanför tex. R410a.

metan och etan etc. används ibland i lågtemperaturfrysar (-80 grader C)  med kaskadkopplade kompressorer...



Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Propan (R290) i godkänd luft/luftvärmepump
« Svar #54 skrivet: 02 maj 2011, 23:12:46 »
Ok tack, ja då förstår jag vad det är man behöver för att komma ner i så låga frystemperaturer som -80ºC. Man har ju hört talas om dem den senaste tiden då den temperauren dödar "Rävens dvärgbandmask".

På tal om HFO1234yf, så hamnar den i en säkerhetsklassning A2L. HC medierna finns i A3.
Kanske det har en avgörande betydelse för val av medie till t ex bil ac eftersom biltillverkarna är extremt kostnadskänsliga. Samtidigt borde HC vara billigare än mycket annat.

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
SV: Propan (R290) i godkänd luft/luftvärmepump
« Svar #55 skrivet: 03 maj 2011, 00:41:33 »
jo har köldmediebolagen har folk i standardiseringskommensioner som skriver regler åt sig själv och vill att det skall ha betydelse så kan man givetvis speca upp att A2L klassad köldmedie får användas i bilar trots att det genererar dödligt giftiga förbränningsgaser vid förbränning (gasen innehåller massor av fluor och den försvinner inte bara för att gasen bränns upp utan kommer i annan form då det är ett grundämne - det är ganska många fluoratomer i en HFO1234yf-molekyl...) medans man försvårar/förhindrar HC-blandning trots att det bevisligen finns prov med många miljoner bilår både i USA och Australien där det inte finns en enda olycka rapporterad i _befintliga_ AC som de är tillverkade nu där orsaken till skadorna anses komma från brandfarlig kölmedie.

det är väldigt stora krafter på kommersiell basis här som driver på medans HC-världen har ingen chans att konkurrera då det inte tjänas några stora pengar på HC som kan göda en stor loppying-organisation i samma klass som kölmedebolagen har.

problemet är ju snarare bensinen när det väl brinner och bilar har normalt ganska rejäla mängder med sig.

 

Utloggad rob_t_j72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Propan (R290) i godkänd luft/luftvärmepump
« Svar #56 skrivet: 07 juni 2011, 08:30:23 »
xxargs:

Alltid lika intressant att läsa vad du skriver! =)

Hälsningar från Robban (rob_t_j72) /Autopower

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!