0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag siktar på 3st pumpar. 2st luft luft och en liten luft vatten, typ nordenberedaren. Tomten är 950m2 med gata på entresida i norr. Granne i öster där pumpar passar bäst (baksida så att säga med tvättstugeingång och access till det vidbygda garraget osv). Ingen direkt granne på kortsida i syd. Granne i väster där också uteplats och största tomten är. placeringsalternativ är troligen trapphus för över plan på östväggen och ovan entredörr på norrväggen. Skulle det låta mindre om LLVP är en multisplit i stället? Om man jämför alla dessa (1liten LVP och 2st LLVP) skulle det låta mindre med en rejäl LVP i stället?
Problemet med luftvärmepumpar är att de de endast går på en fas.vid många pumpar kan man få problem med att huvudsäkringarna går när man använder andra större enfas förbrukare samtidigt som annat.Om man ligger och kör på nära max, låt oss säga 8A, och samtidigt vill ha motor och kupevärmare i 11A(2600W), kärringen bakar bullar ugnen på låt oss säga 4A.Om vi nu utgår från 25A huvudsäkring och räknar baklänges.Ugnen är på 3fas och lastar alla faserna lika mycket, så det spelar ingen roll vilken fas vi räknar på.Om vi då har 3 pumpar och lägger dessa på olika faser för att erhålla jämn belastning på huvudsäkringarna så kan ändå räkningen bli så här:25A -8A(värmepump)-11A(Motorvärmare)-4A(Ugn)=2AVi har således 2A kvar om vi räknar med vissa tillfälliga laster.En sak som jag dock inte räknat med är att vi oftast har en varmvattenberedare, denna är oftast 3-fas, och om den är på ca:2000w så blir lasten ca:3A per fas.Summan blir då -1A.Nu tolererar visserligen säkringarna överlast i viss mängd under vissa perioder, men vi har även fler stora förbrukare att räkna med.Exempelvis vattenkokare, dammsugare och för att inte tala om de nya induktionshällarna som konstigt nog oftast ligger på enfas.Det man ska ha klart för sig när man börjar stoppa in allt för många stora enfas-maskiner är därför att man kan få problem med för små huvudsäkringar och tvingas till att säkra upp.Själv kunde jag istället säkra ner från 25 till 20A när jag gick från elvärme till 2 luftvärmepumpar genom att fördela faserna rätt.Pumparna på var sin fas, centraldammsugaren och motorvärmaren på egen för att erhålla en jämn belastning.Vinsten i mitt fall var ca:1400kr per år genom att gå ner i säkringsstorlek, genom lägre fast säkringsavgift.Har man dessutom 4st så tvingas man lägga 2st på samma fas, hur stora säkringar har du kjell62?/ Lyckan