Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin  (läst 11776 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #15 skrivet: 25 januari 2011, 17:11:04 »
att man skulle använda en elektronisk expansionsventil för att det är lätt att sedan byta köldmedium ser jag som mindre troligt när maskinen konstrueras

skall du enbart använda kapilär rör till en vartals styrd maskin köper jag inte alls, alla energibrunnar ändrar i temepartur likt olika temperaturer på den varma sidan vilka kommer innebära olika belastning i för hållande till dirrential tryck som är det som väsentligt påverkar flödet igenom kapilärröret

att inte använda en elektronisk ventil för det finns risk att ange fel köldmedium, då skall man över huvud taget inte vara inom branchen och i vissa tillämplingar måste man dock ange annat köldmedium för att kunna köra ventilen för att få den styrning man efterfrågar är en annan sak


Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #16 skrivet: 25 januari 2011, 17:24:02 »
att man skulle använda en elektronisk expansionsventil för att det är lätt att sedan byta köldmedium ser jag som mindre troligt när maskinen konstrueras

skall du enbart använda kapilär rör till en vartals styrd maskin köper jag inte alls, alla energibrunnar ändrar i temepartur likt olika temperaturer på den varma sidan vilka kommer innebära olika belastning i för hållande till dirrential tryck som är det som väsentligt påverkar flödet igenom kapilärröret

att inte använda en elektronisk ventil för det finns risk att ange fel köldmedium, då skall man över huvud taget inte vara inom branchen och i vissa tillämplingar måste man dock ange annat köldmedium för att kunna köra ventilen för att få den styrning man efterfrågar är en annan sak


Jag sa att det är största fördelen... inte motivet till att man väljer den. Det finns många andra motiv också. Hur gör du annars om du byter köldmedie med termisk ventil eller kapillärrör? Kan du behålla dem?

Vidare finns det ju väl vederlagt om problem med elektronisktstyrda expansionsventiler tillsammans med varvtalstyrda kompressorer där man systemen börjar "jaga" varandra och råkar i självsvängning.

En huvudförutsättning för ett stabilt reglersystem är väl ändå att åtminstone en parameter är vald för styrning. Varför skall man då ha två oberoende system som styr den? Ju fler kockar desto sämre soppa
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #17 skrivet: 25 januari 2011, 19:58:32 »
vad det gäller elektronisk expansionsventil: underförutsättning att den är vald rätt och med lämpliga inställningar, tänker man sig inte för kan dett innebära en del nackdelar också

vad det gäller vartalstyrd cirkpump på varma sidan så får den styras på ett sådant sätta att det machar kapaciteten, blir en optimerings grej

Den största fördelen med en eletronisk ventil med rätt funktioner gÃ¥r det att styra en maskin pÃ¥ ett sätt som inte är lika pÃ¥tagligt med en termostatisk expantionsventil eller underkylsningsvetil. Men den största vitsen är alla larms det gÃ¥r att fÃ¥ med sÃ¥ en helt annan säkerhet att köra sönder maskinen. Bar det finns den lÃ¥g och högtrycks pressostat är ingen 100% säkerthet mot att du kör sönder kompressor dÃ¥ du är utan för drift omrÃ¥det, du har ju själv en sÃ¥dan maskin sÃ¥g jag. 
Den största fördelen med en elektronisk ventil är väl ändå att den har så stort arbetsområde, att den klarar av att hålla rätt överhettning under varje enskilt driftfall och därmed hålla upp cop värdel, eller t.om. höja cop-värdet, vid dellast.

min Terrawatt har inte elektronisk expansionsventil, den är gammal.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #18 skrivet: 26 januari 2011, 12:05:49 »
hade varit väldigt intressant om du hade kvar offerterna för att se vilken tecknings grad de räknat med  :P
Slängde dem för ett tag sedan tyvärr, men jag vet att jag reagerade på att det behövdes så mycket djupare hål för inverterpumpen trots att on/off pumpen var inte krävde många kwh tillskottsel alls. Detta var IVT-pumpar som offererades.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #19 skrivet: 02 februari 2011, 17:40:17 »
En stor fördel med elektronisk expansionventil är att den ger högre förångning än en mekanisk!
En mekanisk expansionsventil reglerar genom att strypa köldmedieflödet när suggasen blir för kall.
Om suggasröret blir varmare öppnas den igen. MEN, kraften att stänga kommer från värmen i bulben, om expansionsventilen justeras till för låg överhettning, finns ingen kraft att stänga. Därför måste en mekanisk ventil ha en förångning som är minst 6 gr. under köldbärartemperaturen, i praktiken är skillnaden större.
En elektronisk ventil får sin kraft från en elmotor, och skillnaden mellan KB-temp och förångning kan vara 1 gr. men typiskt värde är 3 - 4 gr. Vilken ger en förångning som är minst 3 gr. högre.
Att frekvenstyrning blir allt vanligare tror jag beror på att frekvensomformare är billigare än kompressorer nu för tiden. man kan alltså ta en hälften så stor kompressor och köra den på dubbla varvtalet, dessutom ta mer betalt för produkten :-)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #20 skrivet: 02 februari 2011, 19:50:10 »
Danfoss TUBE funkar med 4 gr ÖH Thumbsup *vinkar*

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #21 skrivet: 02 februari 2011, 22:46:10 »
Joda, i en stadig labbmiljö är det möjligt. men med 407 och sju graders glide, som växlar mellan varmvatten och rad.drift vill man nog ha några grader till :-)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #22 skrivet: 03 februari 2011, 16:29:13 »
Ha ha   nej 4 + -1 grad  det är värdet pÃ¥ suggasöverhettningen pÃ¥ en Thermia VP med R407c.  därför är Thermia lite bättre ;) ;D 

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #23 skrivet: 03 februari 2011, 17:21:19 »
fast utan underkylare kan man ju ändå inte ha så mycket lägre underkylning än ca 5gr annars får kompressorn för mycket okendenserad vätska på sig och kommer att ta stryk.
Har man underkylare kan man ju ha en överhettning på nära noll även med en vanlig expansionsventil, det är först när man har varvtalstyrning eller dubbla kompressorer i samma kylkrets som den verkligt stora vinsten med elektronisk expansionsventil visar sig..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #24 skrivet: 04 februari 2011, 16:39:14 »
FörstÃ¥r inte alls vad du menar här Cougar.  jag är lite trög, ta det igen är du snäll *vinkar*

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #25 skrivet: 04 februari 2011, 22:12:25 »
FörstÃ¥r inte alls vad du menar här Cougar.  jag är lite trög, ta det igen är du snäll *vinkar*

förlåt, jag menade OFÖRÅNGAD gas ::)

kör man en värmepump på för låg överhettning så kommer oförångad gas att "rinna" över förångaren och komma in i kompressorn och späda ut oljan och orsaka skador.

Har man en underkylare monterad så har man en egentlig underkylning över förångaren på nära noll men vid bulben så är överhettningen 5gr därför att de sista oförångade gasen som "runnit" ur förångaren förångas i underkylaren.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #26 skrivet: 04 februari 2011, 22:21:48 »
Du måste mena suggas växlare eller?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #27 skrivet: 05 februari 2011, 09:11:07 »
Du måste mena suggas växlare eller?

jupp, underkylare-suggasväxlare, samma sak.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #28 skrivet: 05 februari 2011, 09:27:17 »
Nej inte samma sak. 2 Helt skilda saker :)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: temperaturer i energibrunn med effektstyrd maskin
« Svar #29 skrivet: 05 februari 2011, 10:21:03 »
Nej inte samma sak. 2 Helt skilda saker :)
ok, det kanske föreligger lite språkförbistring här.
Terrawatt kallar den funktionen jag beskriver för "underkylare" medan resten av världen kallar det suggasväxlare  ;D
jag har för dålig koll på hur andra märken har monterat sina suggasväxlare för att kunna uttala mig om funktionen hos dom eller om det ens funkar med köldmedier med stor glide.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!