Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe 310P som inte tycks avfrosta rätt
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe 310P som inte tycks avfrosta rätt (läst 2896 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
R Göran
Expert på värmepump
Stad/land: Mariefred
Antal inlägg: 208
Karma +0/-1
R Göran
«
skrivet:
22 januari 2011, 23:48:09 »
Citera
Min Nibe, som jag skaffade 2007 har ungefär samma driftvärden nu som då. Ett värde som synes ha blviit lägre är avlufttemeperaturen. Den liger omrking -5 men låg något högre tidigare. Det som jag fundrar över är när kompressorn stannar för att avfrosta, så kom det tidigare mycket vatten men idag knappast något. Avfrostningslampan lyser inte längre (men den kan ju vara defekt). Verkningsgraden verkar även ha sjunkit.
Jag vet inte hur pumpens avfrostningscykel startas men kan det vara givaren på avluften som är felaktig och visar för låga värden så att avfrostning startar i onödan? Vet någon vad kriteriet för start av avfrostning är. Finns det några andra möjliga idéer?
Loggat
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29867
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Nibe 310P som inte tycks avfrosta rätt
«
Svar #1 skrivet:
23 januari 2011, 08:39:37 »
Citera
Jag tror det är kanal 04 Förångningstemperatur som styr avfrostningen.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
R Göran
Expert på värmepump
Karma +0/-1
R Göran
«
Svar #2 skrivet:
23 januari 2011, 17:19:56 »
Citera
OK - den brukar ligga lite högre. Skruvade isär det hela idag och noterade faktiskt att det fanns isbeläggning på förångaren sedan verkade det sitta två givare en elektronisk (kanske NTC) och en med kapillärrör och någon slags metallbälg ganska nära varandra. Någon har sagt tidigare att det finns ett NTC-motstånd som sitter nära avluftstosen.
Jag blir inte rikttigt klok på rätta inställningar. Håller på och micklar med frånluften till pumpen.Ibland drar pumpen ganska lite och ibland tycks den dra lika mycket (mycket) om det är -15 eller noll. Har testat med att öka fläkten från lägsta till nästa men resultatet verkar bli högre energikostnad. Kanske vintrarna 2007/2008 och 2008/2009 var så pass varma att de gav rejäla avtryck i förbrukningssiffrorna, vilket kanske inte är bästa jämförelse.
Loggat
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
24 januari 2011, 01:27:35 »
Citera
Testa givarna genom att starta om pannan så inte kompressorn går. Då ska både kanal 04 Förångning och kanal 05 Avluft visa ca +23 grader efter ca 10 min om man har 20 grader inomhus.
Min totala årsförbrukning för 2008 var ca 15% lägre än för 2010.
«
Senast ändrad: 24 januari 2011, 01:29:59 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
R Göran
Expert på värmepump
Karma +0/-1
R Göran
«
Svar #4 skrivet:
28 januari 2011, 02:05:58 »
Citera
Det skall jag testa. Jag tror förresten att jag aldrig sett varmare än 15 grader tidigare - men det borde rimligen vara mer. Ventilationsrören går i trossbotten över torpargrund men del av denna är källare och där står pumpen. Ber att få återkomma! Tack för tipsen!
Loggat
Generalen
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 18
Karma +0/-0
Generalen
«
Svar #5 skrivet:
30 januari 2011, 00:10:51 »
Citera
Se till att kontrollera Filtret i maskinen. Vid mycket skit i filter får du låga temperaturer på avluft och lägre effekt av kompressor
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1320
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
R_F
Cobiskus
tyke
skoteråkarn
JFS75
GregerRi
TS Comfort AB
Rand0m
VictorHus13
NiJa
pathe915
Blue Cruiser
Börje__
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info