0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det har väl inte varit så kallt de senaste dygnen så att VP har kopplats ur och elpatronen har värmt nedre pannan.Därför antar jag att VP värmt huset på 15 timmar och det kan man väl inte klaga på.Öka diffen ett par grader till om du vill minska antalet starter.
har ingen riktig kläm på ecoair... men hur påverkar det att cp till ecoair cirkulerar vattnet när inte kompressorn går.?den borde ju kyla tanken ganska skapligt el? jag fattar inte hur det är tänkt med de både röra om i tanken och kyla den.
Citat från: kullabacken skrivet 24 januari 2011, 16:43:06har ingen riktig kläm på ecoair... men hur påverkar det att cp till ecoair cirkulerar vattnet när inte kompressorn går.?den borde ju kyla tanken ganska skapligt el? jag fattar inte hur det är tänkt med de både röra om i tanken och kyla den.Det är nog inga problem med att laddpumpen går vid minusgrader om kompressorn står still. Dels är det inte långa tider den står still och vattnet brukar hålla samma temperatur när det kommer tillbaka som det gör när det går ut till utedelen. Det kan alltså inte vara så mycket förluster eller kylning av pannan. När det är några minusgrader går kompressorn mer än den står still och börjar det gå ner mot -10º och mer, går kompressorn mest hela tiden. Det är ganska hyggligt isolerat, för temperaturskillnaden ut/in rör sig tydligen om bråkdelar eftersom givarna visar samm temp på ugående vatten som på ingående.Då är det nog betydligt värre med avfrostningarna, som visserligen klaras av på ca 1-2 minuter, men då skilljer det några grader på vattentempen ut till pumpen resp in från pumpen.erp
kullabacken Vad har du för COP?..... du har har ju allt som krävs?, kör en punkt så får vi se hur bra den/det är?/COP....fantast