0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är lättare att gömma bort golvvärmefördelaren på nedre plan, i vilket rum hamnade lådan?
Plåt 150 st 5400 krSlang 240 m 4315 krFördelare 3 sekt. 1895 krGlespanel 60 m² 4340 krSumma 15950 kr
Tittar man på priser per plåt och per meter slang här http://www.rinkabyror.se/showcat.aspx?catid=775 så ser 20 mm slang dyrast ut.Vilka C-C mått läggs 20 mm slangen?Vilket effektbehov har ni räknat med?
AhhDå förstår även jag :-[Men ska det inte vara uppdelat per rum?Mvh
Har du nåt befintligt golv? Spån? Plank? Annars finns ju möjligheten att lägga slangen i plåtar mellan reglar, direkt över isoleringen.28x120 låter inte som det billigaste materialet och de extra sex millimetrarna kan ju vara trevligt att ha till takhöjd istället, 22 mm räcker gott för slang och plåt.20 mm slang bör bli billigast per m², fördelare är ganska dyra och även slang/plåt springer iväg i pris om man väljer klenare. De enda möjliga fördelarna med klenare slang är lägre bygghöjd och kanske något mindre värmeränder.Ska du ha ett komplett Uponor-system förstår jag att det blir dyrt, men 15-20 kkr dyrare än radiatorer låter lite väl saftigt. Det finns väldigt mycket pengar att spara om man orkar. På Blocket går det ofta hitta tillverkare som säljer billiga plåtar. Törefors (exempelvis) har bra och billiga fördelare och slang kan man köpa lite här och var.Kodstycke: [Välj]Plåt 150 st 5400 krSlang 240 m 4315 krFördelare 3 sekt. 1895 krGlespanel 60 m² 4340 krSumma 15950 kr Thumbsup
Hej frebor,Jag sitter i liknande situiation med att inreda en övervånging.Försöker bestämma effektbehovet här:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39562.0Ofta när det byggs så försöker man (bygga på) så lite som möjligt, detta är iaf min utgångspunkt.Tjockleken i ditt fall blir då minst 28 + 2? + 14 = 44 mm till 28 + 2? + 22 + 9? = 61 mm sedan tillkommer kanske någon lumppapp eller liknande.Jag har spårad spån med laminat på. Anledningen var att få så liten tröghet som möjligt.Nackdelen blir att framför mina stora fönster i söderläge värmer solen golvet sommartid och behåller värmen på kvällen.Tittar man på priser per plåt och per meter slang här http://www.rinkabyror.se/showcat.aspx?catid=775 så ser 20 mm slang dyrast ut.Vilka C-C mått läggs 20 mm slangen?Vilket effektbehov har ni räknat med?Mvh
Jag tror att jag vänder på frågeställningen: Hur hade ni gjort under samma förutsättningar? Endast bjälklag på övervåningen och klent med pengar. Målet är golvvärme och att konstruktionen är godkänd.
Citat från: frebor skrivet 23 januari 2011, 12:50:57Jag tror att jag vänder på frågeställningen: Hur hade ni gjort under samma förutsättningar? Endast bjälklag på övervåningen och klent med pengar. Målet är golvvärme och att konstruktionen är godkänd.Vadå godkänd? Av vem och för vad?Hade jag varit som du skulle jag börja med att besluta vilken yta jag skulle ha på golvet. Finns ju inget som hindrar att du helt skippar golvspån om du har ett självbärande övergolv.