Ja skall du enbart köra AC så duger det alldeles utmärkt med en billigare on/off-pump eftersom dessa pumpar egentligen är helt anpassade och avsedda för detta ändamål.
Mvh Raffen.
håller med, det enda som kan vara till nackdel med de billiga är oljud/vibrationer om du tänkt ha den igång på natten också, min toshiba får gå som AC varje sommar och den går tyst och drar lite ström.
men om du är helt säker på att du aldrig kommer få nytta av värmepumps-funktionen, då tycker jag du ska satsa på en renodlad AC istället, dom saknar 4vägsventil som kan börja läcka internt så pumpen tappar effekt, samt att de dyrare märkena har ju bättre verkningsgrad på kylmaskinerna än i motsvarande värmepump som körs som AC.
toshiba har några on/off split-modeller, men dom har även inverterstyrda AC-split maskiner vilket ju såklart är bättre då man får en jämnare kyla och luften som blåser ut från innerdelen blir inte lika iskall när den går på dellast, vilket är bra för inomhusmiljön, det är lätt att få ont i axlar och nacke om man sitter mitt i blåsandet från en on/off pump då den ger "full gas" när den jobbar och luften som blåser ut blir väldigt kall.