0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kaminen hamnar vid en yttervägg ovanför ett "dött" utrymme i källaren så skulle vara lätt att få in tank etc och sen dra nåt rör för att värma upp i källare och garage då det är svinkallt.Det jag då ska börja räkna på är lönsamheten mellan vattenmantlad och vanlig täljstenskamin. Blir det täljsten måste jag ju in med cirka 15 el-element eller så. Och min plan är i vilket fall att borra den dan som värmepumparna börjar gjort sitt, vilket gör att en påbörjad konvertering inte känns helt meningslös. För visst kan man om man har ett system som täcker halva huset sen använda sig av dom rören etc den dan det kommer bergvärme/fjärrvärme? eller måste man dra om hela jävla huset igen?
Gör ett litet tillägg här, går det att konvertera luft/luft pumpar till luft/vatten eller är det samma projekt/kostnad som att installera en helt ny? Tänkte på dom 2 jag har om man kan rackla nåt med dom.
asså min plan var inte att ha en vattenmantlad kamin att värma huset, var mer att värma garaget, och 2 rum i källaren, samt några små element under 3 fönster i vardagsrummet. Och som "spets" värme då det är under 15 minus vilket det är rätt många dar.Så att skaffa en 21kw kamin, sen en 8kw pelletskamin och 2x luftvärmepumpar känns lite overkill dom dagar det är runt 15. Jag ska inte basta i köket, det har jag bastun till =)
Sen gissar jag att en sån stor kamin, stor acc tank och alla sjuntar och mekdon som ska till landar på en annan slant än dom 40k jag tänkt för kamin+skorsten på en mysbrasa =)
Iofs så då slipper jag glo på bergvärme etc på bra länge, har tillgång till nästan gratis ved. Måste typ klyva den själv. Men inte med yxa utan med bandmatad ordentlig klyv så 10 kubik går på en kvart typ =)
Citat från: Micke_80 skrivet 20 januari 2011, 08:39:15Sen gissar jag att en sån stor kamin, stor acc tank och alla sjuntar och mekdon som ska till landar på en annan slant än dom 40k jag tänkt för kamin+skorsten på en mysbrasa =)Du får räkna med 25-30 för bara kamin i den kalibern.Enklast är nog om du surfar runt lite...kaminkungen mm. CiteraIofs så då slipper jag glo på bergvärme etc på bra länge, har tillgång till nästan gratis ved. Måste typ klyva den själv. Men inte med yxa utan med bandmatad ordentlig klyv så 10 kubik går på en kvart typ =)Låna?
Fifan var billigare än jag trott. Elen drar farsan, snickrandet och det gör jag nog själv. E väl bara en sotare som ska dit och mecka och en rörmokare som ska sätta finishen på rördragningen som måste lejas för försäkringar etc..Eller, så tar jag helt enkelt upp dig hit. 760kr/tim e billigt om du e lika effektiv in action så att säga. Om du gör en så bra kalkyl på en servett Ska försöka få tag på en mockare för en offert där, eller så skickar jag dig helt enkelt planlösning och lite mått. Du verkar definitivt vara en sån man vill ha på payrollen under husbyggen ThumbsupNatt skiftet blev fan långt idag, kunde inte sova alls. Nu iväg och mecka med material etc.Hörs senare