0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mitt problem började när kylan kom och huvudsäkringen gick ett par gånger i veckan. Då började jag mäta elförbrukningen. Då låg vi även nattetid när bara värmen plus kyl o frys gick oftast mellan 5-7 kwh och ofta långt över 10 dagtid (ibland upp till 14). Nu har jag legat mellan 2-3 kwh nattetid, ibland även lägre och bara varit över 10 en gång.
Låter semesterläget som ett enkelt sätt att testa sig fram annars? Tidigare, innan jag hade börjat mäta hade jag sänkt kurvan ganska rejält men när vi hade en tekniker på besök sa han att den låg alldeles för lågt. Har jag förstått saken rätt att om jag sänker kurvan, sänker jag även varmvattentempen (vi har separat varmvatten på grund av bubbelbadkar) men när jag aktiverar semesterläget är det bara värmen som sänks?Eller kan jag lika gärna sänka kurvan?
Citat från: tombe skrivet 18 januari 2011, 09:40:08Mitt problem började när kylan kom och huvudsäkringen gick ett par gånger i veckan. Då började jag mäta elförbrukningen. Då låg vi även nattetid när bara värmen plus kyl o frys gick oftast mellan 5-7 kwh och ofta långt över 10 dagtid (ibland upp till 14). Nu har jag legat mellan 2-3 kwh nattetid, ibland även lägre och bara varit över 10 en gång.Jag antar att du menar kW, och inte kWh... kompressorn drar ca 3kW när den går.Allt eftersom det blir kallare ute så ökar framledningstemperaturen, samtidigt minkar VP'n uteffekt. Vid en viss temperatur kommer inte längre pumpen att orka värma till önskad temperatur och då går elpatronen in för att toppa de sista graderna. Allt eftersom det blir kallare så ökar önskad framledning, VP'ns effekt minkar ännu mer och elpatronen måste värma mer och mer.Det är alltså inte så att VP'n gör allt till en viss utetemp och elpatronen tar över allt efter det.Ju lägre framledningstemp du behöver för att hålla önskad innetemp desto mindre eltillskott kommer du att behöva.
Det hade varit bra att få reda på lite temperaturer i systemet (som efterfrågades i förra tråden)En annan sak som kan ställa till det är hur cirkulationspumparna är inställda.
Du värmer alltså varmvatten på det vanliga sättet. Då finns det ingen koppling mellan värmekurvan/framledningstempen och varmvattnet.Cirkulationspumparna drar inte så mycket ström själva, men det kan påverka hur effektivt värmepumpen fungerar.Det du behöver göra är först att se till att de fysiska förutsättningarna (radiatorsystemet) är så bra som möjligt. Sen kan vi börja se över alla justeringar i styrsystemet.Till att börja med tycker jag att du skall låna/köpa en IR-termometer och mäta temperaturerna in och ut på varje radiator. Skillnaden bör vara minst ca 5 grader.Mät även skillnaden in/ut till radiatorerna vid värmepumpen. Skillnaden här bör vara ca 8 grader.Åtrekom med info om hur många radiatorer som avviker från detta och hur mycket. Skriv även ner de inställningar du har på pumpen och alla temperaturer när VP'n har gått i minst 10 minuter i värmeläge..