0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu tror inte jag att det är så stor negativ effekt vid avfrostningar som kanske många tror. Den allmänna uppfattningen verkar vara att pumpen hämtar värme inne till avfrostningarna. Men när jag tittar på min egen pump är förångnings-tempen ca -25°C i innedelen. Då är COP rätt nära 1, vilket betyder att den mesta värmen kommer från kompressorn.
Hej pi.rNej, detta du nämner med flödet stämmer inte riktigt vad jag kan läsa mej till i standarden. Det gäller bara vid provning med luftflöden, inte med den kalorimetriska metoden. Kyl/värmeriggarna registrerar värmeflöden genom hela avfrostningscykeln och tar följaktligen även hänsyn till det negativa flödet vid reverserat flöde.Man kan alltså säga att SP tar hänsyn till alla aspekter av avfrostning. Så var det sagt.Jo, jag har nog läst SP:s rapporter på Sanyo minst 25 gånger, men likafullt blev jag lite tveksam om avfrostningarna räknas in. Det står mellan raderna, men inte explicit. Började tvivla trots att jag visste att vissa maskiner med klockstyrd avfrostning fick/får riktigt usla värden på COP/kW. Faktiskt så dåliga att jag förstår tveksamheten i att prova dem.Sedan har jag sett att VTT:s tester med inräknade avfrostningar ligger nära SP:s resultat, och det skulle ju aldrig stämma om SP inte räknade med avfrostningarna.MVH/Gano EDIT stavfel
I så fall borde man kunna förvänta sej att alla testade pumpar ger ungefär samma effekt vid dom lite högre temperaturerna. Det är inte det intrycket jag haft, men jag har nog inte sett på resultaten ur det perspektivet... Så det kan mycket väl stämma.