0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejJag tänkte att jag skulle försöka samla ihop lite fakta om hur SP provar och räknar fram COP på luft/luftvärmepumpar. Det vore fint om ni som är lite insatta kunde lätta lite på era kunskaper. En kärna i beräkningarna ju hur man räknar runt avfrostningarna, där har jag faktiskt begärt ett detaljerat svar från Energimyndigheten eftersom jag tycker det är lite luddigt vad gäller in- och uteffekt. Lite hörnstenar:1. Rörlängd 7,5 meter enkel väg (avstånd mellan inne- och utedel). Samma för alla.2. Vingen ställd i luftriktningen för minimalt motstånd. Samma för alla.3. Fläkten ställd så högt som möjligt.4. Fjärrkontrollen inställd så högt som möjligt vid 100%-prov, annars hittar man lämplig inställning för att ge t ex 50/75%.MVH/Gano
Länkar till matnyttig lektyr... http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31040.msg299886#msg299886EN14511 och några av SPs utförliga testrapporter - som vi normalt bara får se en minimal sammanfattning av.Eftersom det ju florerar en hel del rykten, myter och regelrätta konspirationsteorier kring SPs tester, tänkte jag för ett tag försöka sammanställa en "komplett guide" för EN14511. Men det kom liksom av sej för det kändes som att det inte var så många som var intresserade. Fick en känsla av att många var nöjda med inställningen att allt bara är fejkat, ruffel o båg... Så jag släppte det...Jag fick ihop en påbörjad innehållsförteckning och ett intro - innan jag gav upp.
Det kan alltså vara varierande luftfuktighet vid ett test?
Citat från: Toprunner skrivet 18 januari 2011, 09:17:02Det kan alltså vara varierande luftfuktighet vid ett test?Ehh..? Var såg du det?Vad jag minns är det väl definierade luftfuktigheter både "inne" och "ute".
Hej Du är lite lat du, Toprunner Det är bara att Googla. Och läsa. Luftfuktigheten styrs med torr och våt termometer. Den våta termometern är känslig för torr luft eftersom vattnet kommer att avdunsta och sänka värdet på den våta termometern. Att hålla en konstant torr temp på en termometer och samtidigt en konstant våt termometer är en garanti för att luftfuktigheten är stabil.När man ser på hur utrustningen är arrangerad i en klimatkammare så cirkulerar luften runt med fläktar och konditioneras m a p temperatur och relativ luftfuktighet i ett flertal batterier bakom en vägg varpå vilken inner- eller ytterdelen hänger. Se BILD.MVH/Gano
Citat från: pi.r skrivet 18 januari 2011, 23:27:33Citat från: Toprunner skrivet 18 januari 2011, 09:17:02Det kan alltså vara varierande luftfuktighet vid ett test?Ehh..? Var såg du det?Vad jag minns är det väl definierade luftfuktigheter både "inne" och "ute".Och vad är den väldefinierade luftfuktigheten vid ett test isåfall?I de klimatkammare som används för hushållsprodukter (läs kylskåp) håller man 40% Rh och det är inte det lättaste.Har man olika luftfuktighet vid jämförande test av värmepumpar i klimatkammaren så påverkar det energiförbrukningen