Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beslut  (läst 1682 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad a.astviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Beslut
« skrivet: 05 september 2005, 11:02:56 »
Hej!
Om man har fått samma pris för Panasonic HE9DKE och Mitsubishi MSZ-FA35VAH så vågar man satsa på den nya "teknik" i Panasonic?
Ingen vet hur den kommer att fungera på vinter. Mitsubishi MSZ-FA35VAH visade sig ett bra pump men effekt och COP är mindre än Panasonic lovar. Svårt att välja när man få samma pris på bägge.
Det är jag som ska göra val men vill gärna höra era synpunkter.

/ Alex
// Mvh
   Alex

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Beslut
« Svar #1 skrivet: 05 september 2005, 14:06:27 »
Jag tror för min del att Panasonic håller vad dom lovar. Stort, etablerat, kompetent, välrenommerat, japanskt...

Men - problemet är att dom inte lovat något. Egentligen inte mer än COP 5,33 vid +7 grader, och en effektangivelse vid detta gradtal. När dom publicerar temperaturkurvor ner till -20 grader blir det intressant.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Beslut
« Svar #2 skrivet: 05 september 2005, 19:06:09 »
Hej
Om man ser till tidsperspektiv så har ju Panasonics modeller fungerat bättre än Mitz..
så det är nog ingen risk. Sedan anser jag nog att He är en ful och klumpig maskin. ..E9DKE är nog både snyggare och bra. OBS! jag säger bra för jag tycker nog att HE´s kompressorteknik är "outstanding"
Mvh Lasse J
LJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!