0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Funderar vilket som gör att min vp utnyttjas optimalt. Har en kakelugn i vardagsrummet samt en vedkamin i köket som jag eldar nästan dagligen i. Har nyligen installerat en innetempgivare i hallen. Min vp installatör tycker att innegivaren är onödig och säger att jag skall köra enbart med utegivare och värmekurva. Nibes support förordar innegivare. Känner mej villrådig. Använder mej av faktor 2 till innegivaren, skall den förändras?
Kan innegivaren göra att jag kan spara elkostnad för vp när jag eldar i vår vedspis och kakelugn?
Citat från: anara skrivet 16 januari 2011, 21:36:52 Kan innegivaren göra att jag kan spara elkostnad för vp när jag eldar i vår vedspis och kakelugn?Ja, naturligtvis sparar du el när du eldar. Det gör man även utan innegivare eftersom pumpen inte behöver jobba så hårt. Men med innegivare kan det bli ytterligare lite bättre. Fortsätt elda. Det spar du pengar på.//2000
Citat från: 2000 skrivet 16 januari 2011, 21:53:09Citat från: anara skrivet 16 januari 2011, 21:36:52 Kan innegivaren göra att jag kan spara elkostnad för vp när jag eldar i vår vedspis och kakelugn?Ja, naturligtvis sparar du el när du eldar. Det gör man även utan innegivare eftersom pumpen inte behöver jobba så hårt. Men med innegivare kan det bli ytterligare lite bättre. Fortsätt elda. Det spar du pengar på.//2000Varför behöver inte vp jobba så hårt när man eldar menar du att det blir så varmt inne så radarna lämnar mindre energi eller
Citat från: smurfen72 skrivet 16 januari 2011, 22:01:18Citat från: 2000 skrivet 16 januari 2011, 21:53:09Citat från: anara skrivet 16 januari 2011, 21:36:52 Kan innegivaren göra att jag kan spara elkostnad för vp när jag eldar i vår vedspis och kakelugn?Ja, naturligtvis sparar du el när du eldar. Det gör man även utan innegivare eftersom pumpen inte behöver jobba så hårt. Men med innegivare kan det bli ytterligare lite bättre. Fortsätt elda. Det spar du pengar på.//2000Teorin stämmer det så tillvida att när rummet blir varmare genom eldning så avger radiatorer något mindre energi pgv mindre temperatur skillnad men det är väldligt marginellt.Det kan inte göra rumsgivaren/innergivaren arbetslös. Varför behöver inte vp jobba så hårt när man eldar menar du att det blir så varmt inne så radarna lämnar mindre energi eller Jag försökte att förklara på ett enkelt sätt utan att blanda in energiprinciper och gradminuter.Om du eldar inne samtidigt som du kör värmepump kommer väl denna energi också att komma värmepumpen tillgodo? Tillförs energi i rummen tillförs det väl även till radiatorerna? Och ersätter energi som annars skulle komma från pumpen. Oberoende hur man nu väljer att se på det så kommer väl returen ändå att bli "mindre kall", eller hur? Framledningen kommer enklare och snabbare att nå högre temperaturer så att gradminuterna räknar ned snabbare och gångtiderna blir kortare. Vilket jag dumt nog kallade för att inte behöva jobba så hårt...Är jag ute och cyklar här, eller?Kommentarer.//2000
Citat från: 2000 skrivet 16 januari 2011, 21:53:09Citat från: anara skrivet 16 januari 2011, 21:36:52 Kan innegivaren göra att jag kan spara elkostnad för vp när jag eldar i vår vedspis och kakelugn?Ja, naturligtvis sparar du el när du eldar. Det gör man även utan innegivare eftersom pumpen inte behöver jobba så hårt. Men med innegivare kan det bli ytterligare lite bättre. Fortsätt elda. Det spar du pengar på.//2000Teorin stämmer det så tillvida att när rummet blir varmare genom eldning så avger radiatorer något mindre energi pgv mindre temperatur skillnad men det är väldligt marginellt.Det kan inte göra rumsgivaren/innergivaren arbetslös. Varför behöver inte vp jobba så hårt när man eldar menar du att det blir så varmt inne så radarna lämnar mindre energi eller
Citat från: anara skrivet 16 januari 2011, 21:36:52 Kan innegivaren göra att jag kan spara elkostnad för vp när jag eldar i vår vedspis och kakelugn?Ja, naturligtvis sparar du el när du eldar. Det gör man även utan innegivare eftersom pumpen inte behöver jobba så hårt. Men med innegivare kan det bli ytterligare lite bättre. Fortsätt elda. Det spar du pengar på.//2000Teorin stämmer det så tillvida att när rummet blir varmare genom eldning så avger radiatorer något mindre energi pgv mindre temperatur skillnad men det är väldligt marginellt.Det kan inte göra rumsgivaren/innergivaren arbetslös.
Vilken innegivare kan man ha till NIBE 1245 F? Hur kommunicerar den med värmepumpen? Trådlöst?mvh SG