Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Solvärmt varmvatten + Frånluftsvärmepump?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Solvärmt varmvatten + Frånluftsvärmepump? (läst 12443 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 1504
Karma +3/-4
sobris
SV: Solvärmt varmvatten + Frånluftsvärmepump?
«
Svar #15 skrivet:
27 februari 2011, 17:35:09 »
Citera
Hur så: "överlägset? Jag påpekade en rad med saker som kunde förbättras bara
genom att ansluta rören annorlunda på befintlig tank. Ännu mera kan göras om
jag fick rita om själva tanken också....
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
BCI
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 16
Karma +0/-0
BCI
«
Svar #16 skrivet:
28 februari 2011, 22:57:34 »
Citera
Helt rätt Sobris - allt kan göras bättre.
Jag bifogar ett schema på min första anläggning ( om det lyckas ).
Kräver lite extra styr, men här körs rad från solen i kaskad med VP.
Ställdonet till soltanken är maxbegränsat till 50% för att inte rumla om för mycket i tanken.
Längst ner jobbar solen.
I mitten jobbar rad.
I toppen slutvärms varmvatten i den mån det finns att hämta.
Vår sommar och höst jobbar tanken som soltank ( 60 graders lutning på solfångare )
Vintertid jobbar tanken som effektutjämning. IVT590 ger inte så mycket som man skulle kunna önska.
Loggat
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #17 skrivet:
28 februari 2011, 23:17:54 »
Citera
@BCI: Jag kan ju bara inte låta bli att kommentera åtminstone en sak som
jag ser i din skiss. Solslingan verkar ha en ganska ordentlig utsträckning i
höjdled, medan givaren för solstyrningen sitter en bra bit ner. Detta kan leda
till att vatten som kommer ner från taket är kallare än tanken vid slingans övre del.
Flytta upp givaren till slingans överkant.
En solslinga kan lika gärna ligga ganska platt i botten av tanken eftersom vi har det
kallaste vattnet där. När solen väl drar igång värms tanken nerifrån och så fort hela
tanken har samma temperatur så fortsätter tanken att ha samma temp i hela volymen
så länge som laddningen pågår. Denna laddningsprincip ger max energi från solen.
Det finns fler saker att kommentera men det får vänta tills i morgon Thumbsup
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
BCI
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
BCI
«
Svar #18 skrivet:
01 mars 2011, 08:28:53 »
Citera
Helt rätt. Ritningen är bara en schematisk bild av en Borö Acktank där slingorna ligger lite tokigt. Hade jag vetat då vad jag vet nu om acktankar hade jag inte ens köpt deras acktank. Nu står den där den står och det känns jobbigt att slänga och köpa ny. Skomakaren har sällan dom bästa skorna själv....
Loggat
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #19 skrivet:
01 mars 2011, 11:24:35 »
Citera
Samma sak här hos mig, det är därför jag nästan aldrig talar om hur jag har gjort.
I stället säger jag hur man borde göra.... Thumbsup
Jag lovade ju att kommentera fler saker som jag såg redan i går kväll:
- radiatorreturen kommer in för lågt och stör solslingan. Detta hänger ihop med
kommentaren om att solslingan var utsträckt i höjdled och att givaren för solen
satt för långt ner. Jag anser att i ditt fall så kan du flytta upp framledning och retur
så högt det går. Då får solen mycket större volym för sig själv och radiatorreturen
stör inte längre.
- Det gäller att se upp med höga varmvattentemperaturer när man låter solen hjälpa en VP.
Du har ritat ut en blandningsventil och den bör stå på 60 grader för att inte VP skall få panik
- Samma gäller förstås för värmen (där du ju också ritat ut en blandningsventil). Här brukar
det vara en gräns runt 50-55 grader som kan göra att VP larmar
- Förrådsberedaren i VP är ju inte heller så kul. Den måste hålla 60 grader i hela volymen
i viloläge för att uppfylla kraven
- Har VP eget expansionskärl? Annars kan vi få en innestängd volym i VP om SV3 och alla
radiatortermostater stänger?
Observera att jag inte kommenterade den underliga kombinationen med både plana och
vakumfångare i samma solkrets! Hoppsan, nu sa jag ju nå't i alla fall
Loggat
BCI
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
BCI
«
Svar #20 skrivet:
01 mars 2011, 11:59:04 »
Citera
Det är mycket riktigt en termisk blandningsventil som är ställd på 60 grader - jag har tagit över styren på VP och kör den på flytande kondensering istället. ( om man nu kan prata om styr på en IVT590 - 2 termostater och ett överhettningsskydd ). Min styrning får inte panik om temperaturen blir för hög, men det sitter ingen blandningsventil och därmed inget skållningsskydd efter VP.
Förrådsberedaren är legionellasäkrad och släpps upp till 60 grader en gång i veckan. VP har dessutom eget expansionskärl.
plana + vacuum är väl inget man skall göra egentligen, men jag ville jämföra hur 60rör Sfinx står sig i konkurrensen med 2st Lesol5 i olika vinklar och temperaturer. Dessutom ville jag ta fram en bra reglering för att styra 2 solflak på bästa sätt. Ibland stöter man ju på anläggningar där solflaket är delat och har olika solförhållanden. Ytterligare detaljer hör nog inte hemma i denna tråden. Tyckte bara att det var kul att fler funderar på sol + FLVP eftersom jag kört så i snart 5 år.
Loggat
dadid
Expert på värmepump
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 457
Karma +0/-0
Kön:
dadid
«
Svar #21 skrivet:
05 augusti 2012, 23:03:23 »
Citera
Någon Solvärme har det inte blivit ännu och i dagsläget är det inte högprioriterat.
Sobris hade lite synpunkter på inkopplingarna på tanken och jag har själv undrat hur de tänkte med placeringen av vissa anslutningar. Exempelvis är det inte så fiffigt med det övre dykröret UNDER de övre anslutningarna.
Vid värmedrift är temperaturgradienten inte särdeles påtaglig. Då värmepumpen är på 10kW och tanken på 500l blir det ganska avsevärd omblandning.
i följande länk har jag ritat hur inkopplingarna de facto ser ut i dagsläget.
Förtydliga gärna vad jag utifrån detta bör göra och vad resultatet blir. Jag förmodar att skillnaden inte blir så stor så länge jag kör VP, men det kan ju vara bra att göra rätt om det en dag hamnar solpaneler på huset.
Om jag lyfter upp returanslutningarna och sänker framledningarna är jag rädd att tankvolymen blir lite liten för värmepumpen? DVS returtempen kan komma att stiga för snabbt?
Länk:
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Loggat
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #22 skrivet:
05 augusti 2012, 23:32:28 »
Citera
Tills det blir dags att koppla in solfångare behöver du väl inte ändra på
något alls? Hade du problem under vintern som gick?
Loggat
dadid
Expert på värmepump
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 457
Karma +0/-0
Kön:
dadid
«
Svar #23 skrivet:
05 augusti 2012, 23:41:41 »
Citera
Nej vintern gick bra.
Dock behövs spets redan vid - 4 grader, men det har ju inte så mycket med inkopplingen att göra.
Nu på sommaren använder jag tanken som en ren varmvattenberedare. Då måste jag köra på ett väldigt snävt temperaturintervall. 47-50 vill jag minnas att den står på nu. Med ett större intervall blir det hetgaslarm någon gång emellanåt.
Jag behöver således inte koppla om något i dagsläget, men en vacker dag råkar jag ha en press och lite rördelar och vad vore väl då roligare än att tappa ur hela tanken och göra om?
En sak jag funderar på är vad som händer med cirkulationspumparna om man sätter båda returerna på samma anslutning. Låt oss anta att man har högre flöde i laddslingan än i radiatorslingan. Drar då laddpumpen med sig radiatorpumpen när den går?
Om frågan är allt för korkad ber jag att få skylla på den sena timman...
Loggat
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Solvärmt varmvatten + Frånluftsvärmepump?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 733
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
mindis
Jisse
rocas
jantijanti
svenske kocken
Johnlennonx
Zyberdude
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info