Hej,
Har en FD35 som helt ensam klarar att värma huset i två plan på 140 kvadrat ner till -10 (även -15 och någon grad till om inte det håller i sig en vecka eller mer). Sen gäller det att dra igång några radiatorer och elda i kakelugn.
Huset är från sekelskiftet och trä, 2-glasfönstren är inget att skryta med och isoleringen i övrigt är "ok" men inte mycket mer.
Jag har inte mätt utblåstemperaturen eftersom jag inte litar på att jag har bra grejer för att mäta det. Här får ni gärna tipsa om någon bra tempmätare man kan använda, både för att punktmäta just utblåsluften men som i övrigt också kan göra nytta i huset (och den får gärna vara prisvärd). Jag litar inte på dessa bililga digitala tempmätare från tex Clas Ohlson, dom pendlar ju något enormt.
Till min fråga, ner till -10 har jag börvärdet inställt på +25. Det blir väldigt varmt i hallen men i övriga rum blir det riktigt skönt. Nu när det droppat till närmare -30 i några dagar så är det ju en väldig skillnad på innetemperaturen men frågan är om det hjälper något att ställa om börvärdet till max +31 eller inte? Den klarar ju ändå inte att producera +25 tycker man men kommer den ändå att gå hårdare om man ställer in max-värdet?