0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag försöker fundera ut ifall man med modbusens hjälp kunde få bättre och mer hanterbara verktyg att styra pumpen med.Har du nån programvara som snurrar i datorn och kontinuerligt justerar parametrarna via modbus efter behov och väder eller hur har du löst det?
Eftersom NIBE uppdaterad mjukvaran så maskin började fungera bra la jag ner mitt projekt. Annars var det väl på väg att börja fungera ungefär som tänkt, jag styrde cirkulationspumpen efter utetemp och labbade med att tvinga kompressorn till önskad frekvens genom att sätta spärrbanden beroende på vad jag ville.
Man kunde ju önska att Nibe gjort som SolarEdge. Min SolarEdge växelriktare tankar normalt upp driftdata till SolarEdges molntjänst och man kan övervaka det via en webbläsare eller deras app, men man också köra modbus över TCP till växelriktaren direkt. Ingen extra hårdvara behövs.Nu tvivlar jag på att man kan styra så mycket i växelriktaren, det är mest solen som styr där.Min gamla F1245-12 har inget nätverk, men de nyare är ju klara för detta från början.