0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ja har 1225-6 och inte ett fel på över 2 år iaf så långt ögat når Thumbsupfår iof för mig hela tiden att den drar mer ström än specen men de har ja inga bra belägg för än, bara magkänsla studsska sätta på riktig mätare snart hoppas jag.mvh daniel
Citat från: gb79 skrivet 13 januari 2011, 19:41:41ja har 1225-6 och inte ett fel på över 2 år iaf så långt ögat når Thumbsupfår iof för mig hela tiden att den drar mer ström än specen men de har ja inga bra belägg för än, bara magkänsla studsska sätta på riktig mätare snart hoppas jag.mvh danielHej kompis, min går också bra men är för klen, tillskott går in redan före - 5ºC . KB givare har pajat, ingen ko på isen men förargligt att inte vet tempen i hålet. Har köpt en elmätare av Rickard nyss,. Ska bli intressant att logga elen till VP:n separat.Bo
Jag har Nibe 1225-8. Följer med på forum nästan varje dag, men ser nästan aldrig någon tråd med den värmepumpen. Är det problemfri. eller är det inga som har den modellen? Bo S
HejJag har tyvärr problem med en 1225.Alldeles för mycket fel.Min nästa värmepump blir inte en Nibe!Den installerades sent 2007 och har redan varit trasig 3 gånger.Första gången bytte de hela kylmodulen. (kompressor, värmeväxlare och allt).Det byttes också givare, både utomhus och inne i värmepumpen, som tydligen var felaktiga.Andra gången var det fel på expansionsventilen. Den byttes och ny gas laddades.Nu är det just nu fel pe expansionsventilen igen. Serviceteknikern har varit här och tittat. Väntar på reservdelar från Nibe.MVHTorbjörn
HejFrågan: Vad har dessa fel kostat dig?Svar:Det beror på hur man ser det.När värmepumpen är trasig, så får värmen tillverkas med elpatron istället för så som det var tänkt.Från upptäckt av fel, till felavhjälpning har det tagit cirka 1 månad varje gång.Det innebär att en tolftedel av året har värmepumpen inte fungerat billigare än vanliga elelement.Hela iden med värmepump är ju att det ska vara billigare (och mer miljövänligt ) än direktverkande el.Tre fel med felsökning, återbesök med reservdelar osv har gjort att jag tagit ledigt från arbetet 6 halva dagar.Övriga kostnader (egen tid) får väl ses som ren hobbyverksamhet och eget intresse.Nibe har tagit reparationerna på garanti fram till nu.Men vad händer om ett år när ventilen ska byats igen?