Hej.
Jag har fått felkod F99 på min E12:a,(Tillv. 2008) nån gång har även H11 kommit fram.
Man hör att pumpen försöker starta kompressorn 5-6 gånger innan den går i "Timer" läge.
Ute fläkten startar och sen hör man kompressorn som försöker starta i 3-5 sek, sen stängs ute fläkten av och inom 30 sek så startar den igen och gör samma procedur.
Jag har mätt motståndet på¨kompressorn och har 1 Ohm på alla 3 lindingar(enligt schemat ska det vara 0,858Ohm).
Jag har kollat kretskortet ute för synliga skador men inte hittat nåt.
Jag har mätt strömmen på dom 3 lindingarna till kompressorn och har 7,1Amp på röd, 4,4Amp på Blå och 6,3Amp på gul,(detta är när kompressorn försöker starta)
Jag har tagit ut innedelens kretskort men hittar inga synbara fel.
Om man följer den svenska instruktionen som finns på nätet för felsökning av H11 där det står att man ska koppla loss kabeln från plint 3 på utedelen och sen mäta mellan plint 2 och kabeln som man tagit loss. instruktionen säger att man ska ha 30-50V där, men jag har 6.8V(ej pendlande).detta ska betyda att innedelens kretskort är trasigt.
I instruktionen ska man även mäta mellan plint 2 och plint 3 (utan kabel på plint 3), där har jag 30-50V(pendlande), vilket då ska innebära att kommunikations kabel är felet. Jag har svårt att tro att det nu är kommunikations kabel som är felet, den är inte ny installerad, utan suttit 3-4 år.
Är det nån som har nån bra teori vad man bör kolla vidare på? Det känns som om felet ligger i innedelens kretskort, men kan man mäta upp den på nån bra sätt?
Jag skulle gärna vilja lokalisera felet istället för att byta utedel/innedel som annars är lösningen dom flesta gånger.
Tacksam för hjälp.
/Christian