0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag installerade en 1245 8kw för ett par månader sedan med jordvärme slinga (225*2) i ett husifrån 1954,runt 190m2. Den orkar bara ge 45grader på tillopet och 40 på returen utan elpatron. Detta med en köldbärar temp på -1 in och -4 ut. Vad ska dom kunna klara leverera på framledningstemperaturen utan tillsats? I manualen så ska den kunna ge 65 grader, men efter tele suport med nibe så ska den ge det om man inte har något element på kopplat. Kan man marknadsföra pumpen så? klart man ska ha element på systemet. Firman jag anlitade sa att den skulle klara sig ner till -15 inan elpatronen skulle gå på.Den har gått på som tidigast vid -1, men nu klarar den -4.Min andra fråga är, vad är normalt att en sådan pump drar på ett dygn?Tacksam för svar
I manualen så ska den kunna ge 65 grader, men efter tele suport med nibe så ska den ge det om man inte har något element på kopplat. Kan man marknadsföra pumpen så? klart man ska ha element på systemet.
Firman jag anlitade sa att den skulle klara sig ner till -15 inan elpatronen skulle gå på.Den har gått på som tidigast vid -1, men nu klarar den -4.
Ingen som vet vad en 1245 ska ge under bra förhålanden?
om jag tar bort två element i källaren å byter ut mot en fläktkonvektor. och byter ut en på mellan och en till på övervåningen. Det i sin tur skulle väl ge högre rums temp vid lägre framledning.
men blir returen kalare på en fläktkonvektor?
Joakim, det är viktigt att du förstår detta helt, så du inte går stad och köper fläktradiatorer i tron att du kan kräma ut avsevärt mer effekt ur värmepumpen tack vare detta.Det enda du vinner på den typen av ombyggnad är en något högre COP tack vara den lägre temp som krävs för att hålla huset varmt vid en viss utetemp.Som Labold skriver så kan du i bästa fall klara 1 eller ett par grader kallare utetemp utan att eltillskottet går in för att stödja.Jag tror personligen att det skulle vara mycket billigare att täta om dörrar och förnster, samt tilläggsisolera, och/eller byta ut några av dina sämsta fönster, om du vill att värmepumpen skall klara sig längre utan eltillskott.