0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan!Jag har suttit och läst igenom mycket på detta forum nu under flera dagar. Skall börja med att säga att jag är helt novis. Är elektriker och fattar inte mycket av det ni säger. Men jag gör mitt bästa.Håller på att renovera ett nyköpt hus från 50-talet. Gamla element och kombinerad ved/olja panna + accumulatortank.Jag skall ha kvar en del element på nedre våningen, men hela övervåningen kommer att vara golvvärme (75kvm).Oljepannan går sådär och det är idioter och stjäl olja hela tiden. Så jag skall sätta in en elpanna nu. Men inom en snar framtid kommer det att bli bergvärme eller markvärme. Men det blir senare.Kan jag ha ett system med vattenmantlad kamin och elpanna med accu-tank (500L) och golvvärme. Man får väl inte köra ut för varmt i golvvärmen vad jag vet. Känns som det kan finnas risk att koka systemet.Hjälp att få ihop detta är varmt välkommet.PS. har funderat på en Aidan, men verkar svårt att få tag i just nu.
Skall man ha så man kopplar in tanken när man skall elda och strunta i den när man kör elpannan?Vet du någon bra guide/information om hur man bygger ett sådant system?
Tänkte styra det med siemens s7.Element bilden skulle föreställa golvvärmen. Men jag måste ha en shunt per slingsystem jag vill reglera separat.AV-ventilerna skall vara avstängbara för att när man inte använder kaminen så är det onödigt att värma tanken med elpannan. Det borde ju behövas mer energi för att värma upp den också.Vad är SÄV?Sen tänkte jag att man måste väl ha något skydd mot kokning i kamin och systemet. Typ en termisk ventil (finns det?) som släpper på kallvatten in i kaminen ifall det blir alldeles för varmt? Fast man skulle nog vilja ha dubbelt skydd ifall en skulle falera.btw, tack för all feedback!
Just det. Blir ju ingen cirkulation genom tanken öht. Så det är ju bara att strunta i ventilerna där. När tanken blir tillräckligt varm så shuntas det ju ut i systemet och elpannan går ju inte då eftersom det värms från annat håll.Så man brukar sätta en SÄV på tanken, högt upp?
Ok. Men tanken står i källaren och kaminen på våningen ovanför. Så det kanske är bra att dra fram tre ledninger. Matning, retur och en för SÄV till kaminen.Jag har gjort ett nytt utkast på ritningen. Nu kanske det börjar närma sig ett resultat