0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej airamÄr det vanliga element med termostat som är anslutna till fjärrvärmen?
HejMan får vara lite aktiv med inställningen på fjärrkontrollen. Det beror på att tempgivaren (som mäter rumstempen) sitter i innerdelen. Man får köra högre temp ju kallare det blir. Viktigt att köra så hög fläkthastighet som möjligt för att få ut värmen i huset.Sedan, precis som Fader Jan skriver, är det bra att ha det vattenburna systemet lågt ställt. I värmepumpens omedelbara närhet kan man i princip "stänga av" genom att vrida igen termostaten helt.Värempumpen ska stå i värmeläge (absolut inte auto) och manuellt fläktläge.MVH/Gano
Hur regleras värmen från fjärrvärmecentralen? Är det termostater och/eller innegivare, eller är det bara värmekurva och utegivare?
Vi bor i ett hus med fjärrvärme. Utöver det har förra ägaren installerat en luftvärmepump. På sommaren har vi fjärrvärmen helt avstängd och har då behaglig temperatur inne, endast tack vare värmepumpen (och sommarvärmen, såklart). Förra ägaren sade sig köra på endast pumpen hela året utom de kallaste dagarna, då han drog igång fjärrvärmen. Vi har haft såväl luftvärmepump som fjärrvärme påslaget nu i dryga två månader (de askalla månaderna), pumpen är satt till 20 graders innetemperatur och fjärrvärmen är nerdragen på miniminivå för "vanlig" uppvärmning. Nu tycker jag dock att det blir för jäkla dyrt, helt enkelt. Och jag kan inte komma förbi känslan av att vi brassar på dubbla värmekällor i onödan. Därför hoppas jag nu få lite input från er: a) har jag rätt när jag tror att vi kör dubbelt i onödan? b) om JA; vad är bäst? Att stänga av fjärrvärmen och dra på lite extra med luftvärmepumpen eller att stänga av pumpen ett tag och köra på fjärrvärmen? Tack på förhand.