0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror, att med rätt verktyg borde det gå att löda över hålet med förångaren på plats.Har tänkt också på mjuklödning.
För tusan, grabbarinser allvaret först nu! Kastat mig på telefonen till hemförsäkringen.Anmälde händelsen måndagen efter jul till installatören. De lät bara allt bero med hänvisning till helg och sådant. Någon skulle komma ut veckan därpå. Om Optiman är helt förstörd nu, har dom väl också ett ansvar. De har inte hört av sig än. Och inte ett pip om, hur allvarligt det är.Hade jag bara inte varit så sjuk de senaste veckorna, hade jag tagit i på ett helt annat sätt.Tack för svaren.
Så du menar att nu är det reperatörens fel att den är kass eftersom han inte hade tid att hjälpa dig, efter det att du skulle rensa den känsliga förångaren med en vass skruvmejsel och pajade den. ?Ja herregud, vad ska man säga..
CiteraSå du menar att nu är det reperatörens fel att den är kass eftersom han inte hade tid att hjälpa dig, efter det att du skulle rensa den känsliga förångaren med en vass skruvmejsel och pajade den. ?Ja herregud, vad ska man säga..Ja, vad ska man säga?Var står det någonstans att det är reparatörens fel? Jag pratar om ansvar. Jag har inte bett om att få en 15cm glaciär i fläktutrummet, som har börjat spränga sönder ytterplåten, så att jag kände mig tvungen att åtgärda det.En viss klumpighet finns i oss alla, har själv byggt maskiner under hela mitt liv. En sådan förångare ser väl ändå rätt stadig och robust ut. Om den nu inte är det, så borde det påtalas och varnas för i så fall.Framför allt borde det finnas klara instruktioner, hur man åtgärdar allvarliga nedisningar.
Det här gjorde jag två gånger när det var -16 ute och det gick utmärkt, fter jag isolerat avloppet har det aldrig mer varit problem, det är där det börjar frysa, sedan upp i pumpen och problemen börjar.
Nu har jag haft isolerat dräneringsrör hela tiden men om man har ett rör in i till en brunn i källaren är det viktigt att detta rör alltid är ovanför vattenytan i brunnen.Då kommer pumpen att suga lite varmluft genom dränerings röret när den går och dräneringsröret hålls isfritt.Har inte haft problem någon gång och då har jag haft 21,1°C som kallast när pumpen stannade