0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När dom äntligen kom dit verkade det inte som om köldbärarpumpen gick överhuvudtaget, hade en diff temp på 1 grad men har nu iaf 3 grader. Påverkade detta för vår nerkylning under jul, installatör hävdar att det inte var felet?
Har golvvärme och radiatorer, har förstått att det ska va en shunt mellan systemen men det har vi inte. Måste ha minst 55 grader ut då det är -25 utetemperatur. Innebär att just nu har golvvärme de med. Installatör säger att systemet var ämnat för max 45 grader ut. Är han helt klok?
Köldbärarpumpens diff menade jag låg på 1 grad som den fick igen från slingorna ute, enligt installatörshandboken ska ju detta värde ligga mellan 2-5 grader som man "utvinner" från slangarna utifrån. Detta borde väl ha sin betydelse för effekten?
Jag är forfarande lurig på vår vp då den runt jul som sagt la av nästan och det under natten utan larmrapporter så vad som skedde vet jag inte. Men kallt blev det. Vi misstänker att den dragit el som ett mindre elverk. Har ställt in att den har på elpatroner 9 kw. Och vi har ställt in 20 på amper. Vi kunde inte ens ha på kaffekokarn när den gick vid jul för då såg man hur kraften gick ner för vp. Ska den verkligen bruka up all el, vår installatör tyckte då att vi borde säkra upp till 25 amper, men verkligen? En normal villa? Är det detta du menar med elpannesyndrom?
Vi har också framfört detta med golvvärmen till installatör men de hävar att då vp var ämnad att aldrig ge över 45ºC för att det var ämnat för lågtempererat
Tänkte beskriva lite mer hur vårt hus är byggt.Nedan finns undervåningen. Som ni ser så har den nya delen av huset golvvärme på nedervåningen medan det gamla huset värms med radiatorer.Övervåningen värms endast av radiatorer.Som beskrivet tidigare så sitter både golvvärmen och radiatorera på samma system och vår installatör hävdar att det ska räcka med att köra radiatorerna på max 45 grader när det är som kallast. Det känner vi som orimligt eftersom alla vi pratat med hävdar att det låter lågt. De flesta hävdar 55-60 grader när det är som kallast, men då är risken att golvet förstörs. Finns det några bra regler och riktlinjer som man kan hänvisa till vid fortsatt diskussion med installatören? Finns det någon i kalla Norrland som kombinerar golvvärme och radiatorer med en max temperatur på 45grader framgångsrikt?