0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Principen är i alla fall att berget har lika lätt/svårt att föra energi både bort från håletoch till detsamma.
Jag vill alldeles bestämt hävda att energi transporteras lika bra bort från ettvarmt borrhål som till ett kallt.... Det är ju precis den effekten som gör att detoftast inte är någon bra idé att försöka långtidslagra energi i enstaka borrhål!
Långtidslagra? Pratade vi inte om återladdning?
Forskning och erfarenhet visar att ett bra borrhål återhämtar sig alldeles utmärkt av sig självom det får vara ifred lite under sommarhalvåret. Underdimensionerade system kandäremot dra nytta av lite hjälp, t.ex. från solen.Eftersom de överskott av energi som man har oftast uppstår fram på sommaren,så har man inget för att "hjälpa" ett bra borrhål, eftersom det regenererar sig själv.Man kan däremot med gott samvete överdimensionera sin solfångaranläggning.Tillfälliga energiöverskott som andra får nödspola ut som hetvatten i avloppet, skulle vidå kunna dumpa mot berget. Se dock upp med vilka temperaturer köldbärarslangen tåloch att expansionskärlet kanske inte räcker till om temperaturen höjs över normal temp. i berget.
Förväxla inte begreppen energi och temperatur. De är inte direkt utbytbara mot varandra....
Jag hade 7,2 grader 2002 när pumpen togs i drift. I höstas innan vi satte på värmen visade samma givare 6,9 grader. Nu vet jag inte om givarna åldras men någon större sänkning handlar det inte om. Tyvärr står det inte i artikeln diagrammet är hämtat från vad det är för effektuttag.
Jag måste få kommentera den där bilden:Den måste komma från en väldigt underdimensionerad borra, för jag har efter 6 år inte märkt av nån sänkning av temperaturen i borran hos mig.Jag hade +7 ºC in då den startades och varje sommar (runt midsommar) sen dess så kommer KB-in upp i 7 ºC.Sen har jag även frikyla men den brukar jag inte starta upp förren efter midsommar så bidraget från den tror jag är rätt litet.
Den bifogade bilden tror jag kommer från SVEP, men är osäker. Den har datum 2007 på min hårddisk, och är förmodligen ett resultat från någon tidigare diskussion.