0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag antar att COP talen dock ändå inte är "så långt ifrån varandra", så i praktiken tror jag inte det spelar någon roll vilken du väljer. COP talen har en tendens att bli "hysteri" i denna bransch och de nyare maskinerna från de större seriösa tillverkarna har alla bra verkningsgrad där det i praktiken är mer eller mindre försumbara skillnader.Personligen tror jag mer på att t.ex. fokusera på vilken typ av kompressor som används då det finns ett klart samband mellan livslängd och konstruktionsprincip. En lång livslängd ger betydligt mer tillbaka en ett kortsiktigt jagande av COP tal. När det gäller effekten så är det inte fel att resonera utifrån perspektivet att en "något större" pump än du behöver gör att den inte behöver arbeta för fullt allt för ofta och det borde rimligen också bidra till att öka möjligheterna till en längre livslängd.Genki
...fokusera på vilken typ av kompressor som används då det finns ett klart samband mellan livslängd och konstruktionsprincip
effekt på 6,5 kw och COP på 5,22.
Effekt !!!strunta i COP, det är hysteri i detta.Titta på vad pumpen ger i effekt vid temp +2 till -15, kallare än så är det i alla fall i Sthlm inte så ofta.Bättre att prestera 3 kw med COP 2.5 än 2 kw med COP 3, tillskottsvärmen är ju som bekant aldrig mer än COP 1, och den bör hållas på en låg nivå.HälsTomas