Jag hade en 280 från 1989 som jag kastade ut i september förra året som jag kört som elpanna i tre år (kompressorn var paj). Jag petade in en Comfortzone CE50 istället och det ångrar jag inte. Har nu inte haft den så länge men i december 2010 hade jag en total elförbrukning (inklusive all hushållsel) som var 35 % lägre än december 2009 så det börjar likna nått. Alternativet skulle kunna vara en F750
Att tänka på vad gäller en CE50:
- dyrare än en vanlig 2kwattare
- installationsutrymmet på baksidan lite trängre om du har vertikala rör i ett hörn (jag hade det till övervåningen varför jag inte kunde skjuta in skåpet lika djupt som ES 280'an)
-skaffa ljuddämpande gummifötter (tillbehör, ej standard)
-anslutning av ventrör, du behöver troligen övergångar 160/120
-använd ljuddämpande flexrör till frånluften
-mycket väl isolerad kondenstät kanal för avluft
-spola rent radiatorkretsen (jag kopplade på en vattenslang på stigaren och körde returen via en slang ner i avloppet under en timme)
-skaffa & montera smutsfilter till radiatorkretsen (ingår ej i standard)
-se till att få bra lutning på kondensavloppet (kan vara lite knepigt, jag fick pussla med ett par sådana där vridbara leder av vit pvc, handfatsavlopps detaljer)
-montera in separat energimätare för skåpet, du kommer att vilja följa upp elförbrukningen
-montera in rs232 noll modem kabel för anslutning till CZ Logger, du kommer att vilja logga data ifrån den
-rengör befintliga luftkanaler innan installation av den nya pannan
-rengör frånluftsdonen och byt gärna skumgummitätningarna
-ställ frånluftsdonen relativt öppna innan justering av ventilationen (bättre att låta luften passera lättare än att behöva dra på fläkthastigheten, ju lägre fläkthastighet som behövs för normenlig ventilation, desto mindre med störande ljud)
Detta är vad jag på rak arm kom på just nu,
mvh