0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
El tillskott på 35 kw. Pumpen levererar ganska exakt 5 kw vid denna utetempen.
Citat från: Mr Henke skrivet 10 januari 2011, 20:16:01El tillskott på 35 kw. Pumpen levererar ganska exakt 5 kw vid denna utetempen.Det får jag till totalt ca 880kWh det dygnet...http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39011.0
Citat från: purjo__ skrivet 11 januari 2011, 08:54:40Citat från: Mr Henke skrivet 10 januari 2011, 20:16:01El tillskott på 35 kw. Pumpen levererar ganska exakt 5 kw vid denna utetempen.Det får jag till totalt ca 880kWh det dygnet...http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39011.0 Det hade varit lite väl tufft med 880 kw på ett dygn. Jag menade eltillskott på 35 kw på ett dygn och att pumpen gav 5 kw i timmen.
Citat från: Mr Henke skrivet 11 januari 2011, 09:57:28Citat från: purjo__ skrivet 11 januari 2011, 08:54:40Citat från: Mr Henke skrivet 10 januari 2011, 20:16:01El tillskott på 35 kw. Pumpen levererar ganska exakt 5 kw vid denna utetempen.Det får jag till totalt ca 880kWh det dygnet...http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39011.0 Det hade varit lite väl tufft med 880 kw på ett dygn. Jag menade eltillskott på 35 kw på ett dygn och att pumpen gav 5 kw i timmen. Hehe!Nej, du menar att eltillskottet var 35kWh på ett dygn (alltså 1,45kW/h) och att pumpen gav 5kW i timman...
Citat från: Raptor skrivet 11 januari 2011, 10:04:45Citat från: Mr Henke skrivet 11 januari 2011, 09:57:28Citat från: purjo__ skrivet 11 januari 2011, 08:54:40Citat från: Mr Henke skrivet 10 januari 2011, 20:16:01El tillskott på 35 kw. Pumpen levererar ganska exakt 5 kw vid denna utetempen.Det får jag till totalt ca 880kWh det dygnet...http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39011.0 Det hade varit lite väl tufft med 880 kw på ett dygn. Jag menade eltillskott på 35 kw på ett dygn och att pumpen gav 5 kw i timmen. Hehe!Nej, du menar att eltillskottet var 35kWh på ett dygn (alltså 1,45kW/h) och att pumpen gav 5kW i timman...Ähum, du menar givetvis 1,45 kWh/h, resp 5 kWh/h.
Raptor. Precis som du säger så är där väldigt många faktorer som spelar in på vad pumpen ger. Försökte bara få fram hyfsat underlag om husets effektbehov. Men jag är också ganska säker på att ctc siffror är under absoluta driftsförhållande. Men dem 116 kw jag fick fram som husets effekt behov kan ju kanske i verkligheten vara ända ner mot 90-95 kanske. Nu är jag ju inte ute efter så exakta siffror. Men eftersom framledningen legat kring 50 grader så får jag ju fram radiatorkretsens effekt vid delta 30 samtidigt. Men om den är 3.8 eller 4.8 kw är inte så noga. Vi har inte beställt raddar än. Jag vill vara bombsäker på vad jag räknat fram först. Jag tittade på purmos c21 i morse. Skulle vi byta alla 14 i huset mot c21 i samma storlek skulle det bli ca 11 kw vid delta 30. En fördubbling av effekten och kanske tom lite till vilket gör vad jag kan räkna fram en sänkning av framledningen ca 18-20 grader vid 15 minus ute. Vi läser av varje kväll klockan 20. Nu är det några grader kallare. Ca 2 minus idag. Ska se om pumpen gått överhuvudtaget. För vid två plus verkade ju som den låg på gränsen till för hög retur. Men ikväll ska vi stänga av kompressorn och enbart köra elpatron i ett dygn. Kan man slå ifrån den i menyerna någonstans? Och sen begränsa övre patron på 6 kw så kommer den att stega in själv efter behov? En annan sak jag kom på nu som sgör att husets effektbehov är ännu lägre är ju att jag glömt räkna med varmvatten förbrukningen. Men det kanske är försumbart. 2 pers som duschat en gång var. Blir kanske bara någon enstaka kw.
Tror inte vi ska pilla på huskurvan. Det går ju åt en del energi för att höja värmen i huset också istället för att bibehålla samma temperatur. Men eftersom det är lagom varmt och framledningen ligger runt 50-52 grader så får jag ju fram radiatorkretsens effekt vid delta enbart genom att läsa av elmätaren i menyn tillskott efter 24 timmar. Samtidigt får jag reda på husets effekt behov vid denna temperaturen. Och när jag vet det så är det kanske någon vänlig själ som kan hjälpa mig att räkna ut huset effektbehov vid 20 minus tex. DUT är nog betydligt högre än vad du tror. Jag bor ca 5 mil från honom men ändå inne i landet och har DUT 19 minus. Och dom har alltid kallare än vad vi har. Så det ligger nog runt 19-20 minus tror jag. Visserligen inte så viktigt men mitt mål med detta är att försöka dimensionera radd kretsen till ca 50 graders framledning vid 15 minus. Pumpen går ändå bara ner till tio minus så efter det spelar ju egentligen inte framledningstempen någon roll när den ändå bara går på el. Men man vet ju inte om kanske tio år så finns det någon super värmepump som klarar 70 i framledning vid 20 minus. Ska dom då byta en gång i framtiden kan det ju vara bra att veta att raddkretsen är dimensionerad även för det.
Vi har tyvärr ingen tidigare förbrukning att jämföra med. När han köpte huset för två år sen slängde dom ut oljepannan och köpte vp direkt. Jag tänker inte dimensionera något för 70 framledning. 70 har dom idag vid femton minus ute. Tänkte lägga mig på 50 vid femton minus. Det blir ju ca 55 vid 20 minus. Det är som jag har det i vårt hus. Men eftersom jag kommer fram till effektförbrukningen i morgonkväll då vi enbart kört elpatron. Så vet jag ju den totala raddeffekten. Förmodligen hamnar den på 4.5-5.0 kw i timmen gissar jag på. Och det är vid delta 30 då eftersom dom ligger runt 50 i framledning. För att få fram radd effekt vid 70 grader så är det ca 80 procent högre om man tittar i tabeller på dagens raddar och jämför delta 30 och 50. Vet att det är lite vanskligt att bara lägga på 80 procent för att få ut effekten vid 70 framledning. Men jag hamnar ändå ganska nära sanningen då. Det skulle kanske bli åtta kw då. Med nya c21 så ska dom ge 11 kw vid delta 30. Så innan vid femton minus när han hade 70 i framledningen och då förmodligen ca 8-9 kw effektbehov så hamnar jag ju tom lite mer än 20 grader lägre framledning med dom nya. Det blir säkert bra. Men en sak som jag tycker är konstig är att jag fick fram att den befintliga raddkretsen skulle leverera 17 kw vid delta 50 enligt nya liknande raddar. Och i verkligheten blir det bara 8-9 kw vilket visserligen låter mer troligt. Förmodligen är dom gamla riktigt usla. Men det är ju bättre det än att jag trodde det var husets som var uselt från början:)
Man kan ju hoppas du har rätt angående förbrukningen. Jag gissar på 4.5 kw nu vid nollgradigt. Att ingen annan är med tror jag beror på alla siffror och temperaturer som jag svamlar om. Det är ganska jobbigt att sätta sig in i en sån här tråd om man inte varit med från början. Men jag är grymt tacksam flr du tar dig tid att hjälpa oss. Har egentligen ingen erfarenhet av sånt här. Men jag är väldigt intresserad och tycker det är kul att lära sig. Det finns en tråd här påmforumet som heter något i still med dut för 30 orter i sverige. Jag har även fått siffror från Rickard här på forumet. Lund har 19 minus och medeltemp på 7.4 grader. Helsingborg 18 minus och mammö 16 minus. Det spelar ingen roll. Men innan jul hade vi 22 minus på natten och 18 på dagen. Det var visserligen rekord. Men lilla hörby är det inte ovanligt med 15 minus på nätterna under vintern.