0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejSöker era erfarenheter och råd om bra vedpanna.Har en kort skorsten med dåligt drag så jag antar att det är en panna med fläkt som är alternativetNibe och Focus är billigast.. finns det ngn med erfarenhet??? /Jan
Är det inte en kanal ovanför eldstads luckan likt Baxi på focusen? Pratar vi om samma focus?
Jag skulle satsa på en rökgasfläkt, du behöver drag oavsett om pannan har fläkt eller inte.Jag har en panna med tryckande fläkt samt skorstensfläkt, det märks tydligt på förbränningen om jag kört med bra drag eller inte.Hjälpte en kompis att sätta in en Atmos panna, riktigt fin panna tycker jag.Tog hem den från kotly, det blir ju lite andra priser då...
Tyckte kotly fungerade bra.Har inte försökt fylla på en halvfull panna hos honom, tror inte han har det heller.Det är ju att föredra att elda klart innan man går på med mer, annars kan det säkert ryka in.I min Albin är det helt omöjligt utan att det ryker in trots bra drag med skorstensfläkt. Man får vara snabb Men sedan jag dimensionerade allt rätt har jag inte behövt "störa" mitt i en eldningscykel.Men jag skulle inte tveka att sätta in en likadan panna hemma, tyckte den var riktigt fin.Skön känsla i dörrar mm, inget trams.
Min innova går utmärkt att fylla fast det är full fyr.Har alldrig varit med om några explosioner eller puffar.Bara att öpnna luckan på glänt i 5sec och sedan öppna helt.