Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Laga trasig förÃ¥ngare  (läst 9210 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Avemo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Laga trasig förångare
« skrivet: 09 januari 2011, 20:40:06 »
Jag har fått en trasig luftvärmepump av en bekant som jag tänkte försöka laga. Modellen är Panasonic CE9GKE och felet skall vara att ett rör i förångaren spruckit då det blivit för mycket is på den. En fundering jag har är att koppla bort det rör som är sprucket och löda dit ett löst rör utanför lamellerna. Effekten kommer givetvis att minska, men det borde ändå fungera. Är det någon som har synpunkter frånsett det uppenbara tipset att köpa en ny pump i stället?

Erik

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Laga trasig förångare
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2011, 21:05:42 »
du jag har försökt förbarma mig över en E12DKE som varit fryssprängd, petade bort aluminiumlameller med en tång och rören såg ut som russin, både på den yttre och den inre växlaren (det ligger 2st mot varandra på 12:an) hittade nog 4 läckor och lödade dom men när jag sen drog på med 30 bar kvävgas så blev det nya läckor igen, va inne på att koppla förbi de 3 nedersta rörslingorna eftersom det va dom som var sönderfrusna, men jag gav upp med alltihop istället!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Laga trasig förångare
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2011, 21:40:30 »
Finns detta inte att köpa som reservdel? Kanske inte så billigt..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Avemo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Laga trasig förångare
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2011, 22:11:31 »
Jag kan inte se några skador på röret, men enligt uppgift finns det en mycket liten spricka på det understa röret i den yttre värmeväxlaren. Det som syns är att yttre värmeväxlaren buktar svagt utåt och att bottenplåten är deformerad. Enligt en sprängskiss jag hittat är det samma värmeväxlare i nian och tolvan. Därför tycker jag att det borde fungera även om man minskar värmeväxlarens yta något genom att koppla sig förbi det spräckta röret. Jag vet inte vad en ny förångare skulle kosta, men antar att det är dyrt eftersom försäkringsbolaget ersatte med en ny pump.

Erik

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Laga trasig förångare
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2011, 22:21:15 »
Finns det inte en risk att det sögs in en del fuktig luft i kompressorn i samband med att röret sprack?
Eller stänger pumpen av sig själv om det skulle bli tomt på gas.
Det är ju inte stor ide att lägga energi på en pump som riskerar att rasa inom kort.

/ Lyckan

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Laga trasig förångare
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2011, 05:09:12 »
sätta in extra burnoutfilter och byta den befintliga torkfiltret måste man göra oavsett vid reparation.

fukt hittar sakta in i om det finns spricka i systemet och det är tryckutjämnat (ingen gas kvar) och fukt i oljan pumpar man inte ut oavsett hur länge man vakumpumpar utan det mÃ¥ste _nya_ torkfilter och burnoutfiltret  hjälpa till med som sakta plocka ur fukten ur oljan medans systemet är i drift.


Utloggad Avemo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Laga trasig förångare
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2011, 17:13:09 »
Tack för synpunkter. Den har stått med klippta rör sedan i våras, så det har funnits tid för fuktig luft att komma in. Var sätter man burnoutfilter, och var får man tag på det? Den stannade när den gick sönder, så den borde inte ha gått med luft i kompressorn. Min tanke var att laga, få den fylld och vacuumsugen och sedan hoppas på det bästa. Börjar det kosta för mycket pengar är det förmodligen bättre att köpa en ny.

Erik

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Laga trasig förångare
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2011, 23:33:59 »
Danfoss har massor av olika torkfilter - titta på deras hemsida. sedan gäller det att hitta en leverantör.

Du har förmodligen en torkfilter i utedelen -  den kan se ut som en förtjockad rör ungefär pÃ¥ samma sätt som den tjockare rörbiten man ser pÃ¥ baksidan av kylskÃ¥p och där kapillärröret löds in - i kylskÃ¥p sÃ¥ är det ca 18 gram zeoliter som torkmedel  i den och du har förmodligen en motsvarande fast mycket större i utedelen.

den här torkfiltret är idag helt uppfuktad och den måste bort och ersättas med något annat i kylkretsen - företrädelsevis i kondensledningen. Att ha den kvar innebär att en stor del av fukten kommer sakta att flytta till extrafiltret och båda kommer vara så våta att de är utanför specifikation (max 50 ppm fukt i köldmediet - börvärde 10 ppm).

en sÃ¥dan filter kan blötas upp och ändÃ¥ hÃ¥lla specifikation till ca 5% fukt av torkmedlets vikt (~50 ppm i köldmediet) - därefter kan dom dra i sig ytterligare 20-30% fukt via tex avklippta ledningar mm.  och det är därför den mÃ¥ste bort och bytas när du 'renovera' dÃ¥ om den är kvar sÃ¥ kommer en del av fukten att gÃ¥ över till extrafiltret och istället för filter med 0 resp 30% fukt sÃ¥ fÃ¥r du efter ett tag där bÃ¥da som är 15% och bÃ¥da är utanför specifikation. Du behöver ändÃ¥ all kapacitet i dina filter för att försöka torka upp POE-oljan som ocksÃ¥ är kontaminerad av fukt.



 


Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Laga trasig förångare
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2011, 14:44:40 »
Står du framför pumpen så sitter torkfiltret till höger om kompressorn, 3cm diameter 10cm långt ungefär, finns dock massvis med olika modeller men på ett ca alla fall.

Vill du vara helt säker på att du får ut all fukt så sätter du in ett synglas med fuktindikator.

Utloggad Avemo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Laga trasig förångare
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2011, 21:45:53 »
När jag läser om burnoutfilter får jag det till att det är något man monterar efter att motorlindningarna brunnit. Är det för att det varit öppet som det är bra att sätta in, eller vad gör det som inte torkfiltret gör?

Erik

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Laga trasig förångare
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2011, 03:47:49 »
Burnoutfilter ökar på mängden torkkapasitet om tex oljan har blivit fuktig för att det har stått öppna rörändar eller med spricka i rören ett tag. Dessutom har burnoutfilter oftast partikelfilter, alumina för att kunna redan uppkommna organsiska syror pga. nedbrytning av fuktig POE-olja utöver zeoliten som gör den stora torkjobbet.
 

Den som följer med orginal är lagom stor för att håla systemet fortsatt torr när den sätts ihop och fylls på fabrik. Dom har förmodligen kapacitet för att ta hand om fukten i ett antal meter korrekt torkad och vakumsugen rör.

kort sagt är vakumsugningen dåligt gjort och bara under kort tid så kan den befintliga filltret bli så pass vattenbelastad att köldmediets fukthalt överstiger 15 ppm.

 

Utloggad Avemo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Laga trasig förångare
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2011, 19:59:03 »
Vad skall man löda med? Är det silverslaglod som gäller eller något annat? Jag har lokaliserat en läcka till det understa röret i främre lamellpaketet. Min plan är att kapa U-kröken i änden och löda på ett nytt rör utanför lamellpaketet.

Erik

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Laga trasig förångare
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2011, 23:59:29 »
Om du hittat läckan är det bara att dra dit lite silverlod så det blir tätt.

har röret "frusit" sönder så läker det säkerligen på mer än 1 ställe.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Laga trasig förångare
« Svar #13 skrivet: 06 februari 2011, 10:52:12 »
Kanske enklare att montera ett tillfälligt 1/4 flare torkfilter på vätskeröret och köra pumpen i kyldrift under ett par dygn.
Suga hem köldmediumet och demontera extrafiltret, vakuumsuga igen.
Kvävgaslödning  är att rekomendera och använd silverlod.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Laga trasig förångare
« Svar #14 skrivet: 06 februari 2011, 23:47:18 »
Dygn räcker nog inte om oljan skall torkas - skulle nog säga månad eller två i driftid - och byter/tar man inte bort den gamla torkfiltret i kompressorn så skulle jag nog säga minst ett filterbyte till på burnoutfiltret då delvis (men långt ifrån hel) upptorkning av interna filtret belastar burnoutfiltrets vattenkapacitet. Sedan måste det alltid finnas minst ett permanent fungerande (dvs. tillräckligt torr) torkfilter i systemet utöver den ev. kvarlämnade orginalfiltret[1].

Siktglas med fuktindikator skulle jag nog inte koppla in förrän den andra burnoutfiltret kopplas in efter den första grova upptorkningen är gjord  efter ett par mÃ¥naders körning om man inte vet att fuktindikatorn är av Ã¥tergÃ¥ende typ - är fuktindikatorn av icke Ã¥tergÃ¥ende typ sÃ¥ kommer den att indikera för fukt om siktglaset monteras i samband med första burnoutfiltret dÃ¥ systemet garanterat är fuktigt.

Lödningen skall göra med inertgas i systemet, har man inte torr kvävgas så kan man prova med argon eller koldioxid från MIG-svetsen eller liknande, så länge det är helt syrefritt annars blir det oxider på insidan som sedan kan lossna och ställa till med elände. försäkra att rören invändigt verkligen är fri från luft innan påvärmning.

[1]
En burnoutfilter kan torka orginalfiltret så att den inte längre avger fukt vid vidare torkning, men orginalfiltret kan aldrig torkas så hårt att den har någon framtida torkkapacitet att den duger för att lämnas ensam i systemet utan ytterligare extern torkfilter.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!