0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! funderar över att låta sätta in en Nibe 1245-8 i ett enplanshus med uppvärmd källare. Idag eldar jag med pellets och har 14 radiatorer i huset .Jag har tänkt att med Nibe-pumpen ha 2 klimatsystem, ett i källaren med 5 st element och ett för entréplanet (10 st element) (det tillkommer ett element i pannrummet när den konverterade oljepannan tas bort).Jag har förstått att man bör ha minst 20 l per kw i systemet, dvs minst 160 liter för mig. Jag vet inte hur mycket ett element rymmer, men kanske 5 liter, dessutom finns väl en viss volym i pumpen (70 l ?). Jag har därför tänkt mig ett 100 l utjämningskärl. Kan jag ha detta kärl till bägge klimatsystemen, eller behöver jag flera utjämningskärl? Skälet till att jag vill ha ett separat klimatsystem i källaren är dels att källaren påverkas annorlunda av utomhustemperaturen än vad entréplanet gör, men även att jag ej vill ha det rått i källaren sommartid då det lätt annars blir kallare där än utomhus med risk för fuktproblem.Om jag dessutom vill ha golvvärme i ett badrum i källaren, bör jag då ha tre klimatsystem? Eller kan jag på något sätt koppla golvvärmen till de 4 elementen som jag har i källaren, men med strypt flöde dit?Jag har för övrigt inte tänk att ha några termostater i huset bortsett från vardagsrummet som har stora fönster åt sydväst och där det ibland vistas många människor.Jag tar tacksamt emot goda råd. mvh SG