Hej!
Ang glaciärbildningen. Nu har det varit + grader ett par dagar(skåne) och jag har tagit bort all is. Pumpen står på en betongplatta med avlopp som leder bort till dagvattenledningen. Nu har jag en plastlåda som jag klätt med frigolit. Har sen 5 meter självreglerande värmekabel ca 5-10 W/m vid 5 +. Tänkte lägga en bit(ca en meter) vid nerkanten av förångaren(där brukar hamna is). Resterande hade jag tänkt klä lådan invändigt med och sticka ner ca 50 cm genom hålet i baljan och ner i avloppet. Nu till frågan. Lådan är 570x390 alltså för liten (hittar ingen lämligare). Var är smartast att placera lådan, dvs var kommer mest vatten? Kommer det mest bak vid förångaren och i så fall är det kanske bäst att sätt den så den sticker utanför på baksidan och om det nu är så, skall den sitta åt vänster(den sida fläkten sitter på) eller åt höger. Jag inser ju att jag inte kommer att "fånga" upp allt vatten, men tar jag upp 75%, så borde man slippa att isen stiger och riskera fördärva pumpen på något sätt och framför allt slippa att ligga ute i kylan och "hacka" is i parti och minut.
Alltså var kommer den största delen av vattnet på 2020?
Kom gärna med snabba svar hade tänkt få ut baljan så fort som möjligt!