0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejFick en VVM240 dockad till 2010 installerad under sommaren. Automatiken har nu slagit över till vinterläge och pannan börjat producera radiatorvärme. Problemet är att det knäpper (eller smäller...) i elementen vilket förklaras av mycket kraftiga växlingar framledningstemperatur (se bifogad logg). Installationfirman hittar inget fel, har någon av Er ett tips? Min bild är att shuntkretsen självsvänger. Borde jag justera någon av reglersystemets parametrar (PI eller shuntförstärkning)/Stefan
HejDå värmepumpen går har jag just nu 7.3 gr "diff fram retur" (alltså från värmepumpen); är det delta Vb?Annars mäter jag direkt på flöde till radiatorer, har fn ingen sensor på retur från radiatorerna.Alla termostatventiler står helt öppna.Mycket tråkigt om jag skulle behöva ackumulatortank, kasst reglersystem?
Jag har ingen extern cirkulationspump för radiatorerna. Radiatorsystemet är gammalt (grova rör) men också stort/långt.Slog över till elpannedrift i morse och då ställer regleringen in sig snyggt och prydligt.
I VVM240 sitter två Grundfos cirkulationspumpar, en för VP och en för radiatorkrets. La just märke till att pumparna har ett reglage som kanske kunde vara flöde? Radiorpumpen står i position III och VP pumpen i position II. Kanske läge att ta hit Nibe?