0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Avfrostningen triggas när skillnaden mellan T11 och T12 blir större än ca 6-8 grader (beroende på utetemp - tidigare vid kallare ute). Har man alltid en skillnad på 10 grader så kommer pumpen att frosta av var 15'e minut (standardvärde för minsta tid mellan avfrostningar)...På min anläggning, nu när det är 0-gradigt ute, blir skillnaden ca 5 grader strax efter en avfrostning för att sakta öka till 8 grader då en ny avfrostning triggas. Bra eller anus
Citat från: purjo__ skrivet 09 januari 2011, 10:19:59Avfrostningen triggas när skillnaden mellan T11 och T12 blir större än ca 6-8 grader (beroende på utetemp - tidigare vid kallare ute). Har man alltid en skillnad på 10 grader så kommer pumpen att frosta av var 15'e minut (standardvärde för minsta tid mellan avfrostningar)...På min anläggning, nu när det är 0-gradigt ute, blir skillnaden ca 5 grader strax efter en avfrostning för att sakta öka till 8 grader då en ny avfrostning triggas. Bra eller anus då är T11 och T12 båda temperaturgivare?? Jag pratar om förångningen som mäts i tryck men avläses på manometern som temperatur.Den uppmätta temperaturen kan bli lägre eller högre beroende på var givaren sitter i förångaren...OK, men i så fall så ska ju givetvis diffen mellan T11 och T12 vara lägre än 6-8grader för att få rätt funktion.
Tack för hjälpen Cougar. Ska testa försiktigt för att se vad som händer. Går nog sedan tillbaka till utgångsinställning. Är mest intresserad av om diffen mellan T11 och T12 kan sänkas något, en grad eller så. Jag har hög diff ca 10-12 grader. Jag har bytat sensorerna men det hjälpte inte. Vad tror du kan vara problemet?
Gasbrist är det inte. Inga bubblor i glaset. Jag provade öppna expansionventilen ett halvt varv (mer vågar jag inte) men inget hände med temperaturerna. Kan det vara torkfiltret?