0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Utan att veta så känns det väldigt bakvänt.Det borde vara bra mycket mer effektivt att använda L/V-värmepumpen som extra tillskott på varma sidan.
Ok, min installatör menade att den markslinga som ligger är för kort för att ha en kraftigare pump än den som är installerad. Antar att du menar pump när du säger kollektor? Tänkte om det skulle vara ett alternativ till att på sikt borra ett djupt hål med kraftigare kollektor. Den andra installatören valde att installera på detta sätt vid nybygge så jag antager att han har än kollektor som är mer än tillräcklig tillsammans med detta så menade han att det blev högre verkningsgrad?
Kollektor är jordvärmeslinga eller energibrunn, inget annat.Om kollektorn är för klen är den för liten i förhållande till värmepumpen.Jag tror inte på att ersätta en del av kollektorn med nått annat än just jordvärmeslinga eller energibrunn om inte det finns speciella begränsningar (typ för liten tomt eller tidigare borra som är för liten).Luft/luft är intressant om det behövs eltillskott redan vid några få minusgrader.Då kan man säkert ersätta elpatron med luft/luft värme direkt i huset i så fall.