Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt i huset  (läst 25924 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Kallt i huset
« Svar #30 skrivet: 09 januari 2011, 12:16:28 »
Jag ska tala med installatören för, om jag förstått det rätt, om T3 ligger på 61,7 ºC och T1 ligger på 45,0 ºC, så borde väl det släppas ut lite varmare vatten på elementen? Att kolla upp hur vältrimmat radiatorsystemet är, det är överkurs för mig. Får ta hjälp av röris. Tack för alla era svar!

Det beror på din värmekurva
om vi tittar på dina gammla värde V27 H72 så kommer de att ge följande framledningstemperaturer vid utetemp

Utetemp     20........15........10.........5.........0.........-5........-10.........-15.......-20
framledning 27.......32,6......38.6......43,9....49,6.....55,2.......60,8......66,5.........72

så om du ökat kurvan ett par steg får du med rådande ute temperatur inte mer värme än 44-45°C till radiatorerna oavsett hur varm T3 är.

Du kanske får öka på V-värdet en bit (öka med 4)
Man brukar säga att man skall justera V-värdet när det är plusgrader ute och H-värdet när det är minusgrader

rättstavat
« Senast ändrad: 09 januari 2011, 13:09:26 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad narayana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
SV: Kallt i huset
« Svar #31 skrivet: 09 januari 2011, 12:33:57 »
Jag har nu justerat värmekurvan till V 31 och H 72. Vill inte gärna öka på varmvattnet ännu men tack för tipset! Anledningen är främst att vattnet redan är så varmt att man skållar sig, kidsen har lite svårt att tänka på detta (även jag). Det är den översta radiatormodellen jag har.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13351
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kallt i huset
« Svar #32 skrivet: 09 januari 2011, 13:05:14 »
Jag har nu justerat värmekurvan till V 31 och H 72. Vill inte gärna öka på varmvattnet ännu men tack för tipset! Anledningen är främst att vattnet redan är så varmt att man skållar sig, kidsen har lite svårt att tänka på detta (även jag). Det är den översta radiatormodellen jag har.

V-värdet är den temperatur som radiatorerna får när det är 20 ute. Det finns ingen anledning att ha det på 31 grader. Vilka inställningar har du ändrat för varmvattnet? Det är väl inte värmepumpen som värmer till över 60 grader?

Citera
Jag ska tala med installatören för, om jag förstått det rätt, om T3 ligger på 61,7 ºC och T1 ligger på 45,0 ºC, så borde väl det släppas ut lite varmare vatten på elementen? Att kolla upp hur vältrimmat radiatorsystemet är, det är överkurs för mig. Får ta hjälp av röris. Tack för alla era svar!

Nja... T1 är temperaturen på vattnet som släpps ut till radiatorerna. I normalfallet är det VP'n som värmer, då blir T1 strax under T8. Om inte VP'n orkar få upp T1 i rätt temperatur så blandas varmare vatten in från elpannan. Då blir T1 varmare än T8.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad narayana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
SV: Kallt i huset
« Svar #33 skrivet: 09 januari 2011, 13:25:01 »
Jag har nu ändrat tillbaka värmekurvan till V 25 och H 72. Jag har inte ändrat några inställningar för varmvattnet mer än att jag satt ner maximal drift för varmvatten till 5 min iställer för 20 min i mitten av veckan som gick. Jag har blockerat tillskottet på el i förmiddags. Värdena är följande:

T1 43,2
T2 7,4
T3 58,1 (enbart pump)
T6 71,4
T8 41,7
T9 40,9
T10 41,9
T11 -0,7
T12 1,1

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13351
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kallt i huset
« Svar #34 skrivet: 09 januari 2011, 13:28:20 »
Hur länge har pumpen gått vid avläsningen? Diffen mellan T8 och T9 verkar väldigt låg. Jag tror att du skall ställa tillbaks max-tiden för VV-prod. Annars kommer i princip alltid varmvattnet att värmas av eplatronen, eftersom VP'n ger upp efter 5 minuter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad narayana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
SV: Kallt i huset
« Svar #35 skrivet: 09 januari 2011, 13:37:04 »
Ett av problemen från början var att VP gjorde massa varmvatten hela tiden, vare sig det behövdes eller ej (med hjälp av el-tillskott), men inget gick ut till elementen. Därför bytade en IVT-tekniker ut "datorn" i pannan i måndags för att se om det hjälpte. Jag skulle höra av mig om det inte hjälpt.

Nu vet jag inte om VP är ok eller inte. Är tillskottet på, gör pannan varmvatten hela tiden, men huset blir inte varmare vad jag än gör, verkar det som. Jag vet inte om jag ska ringa IVT-tekniken igen, eller det bara är en fråga om rätt inställningar?

Ska tilläggas att utegivaren satte eletrikern vid installationen i söderläge, och här i Skåne gassar solen så fint på givaren dagarna i ända. Detta såg ju IVT-teknikern direkt.

Utloggad narayana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
SV: Kallt i huset
« Svar #36 skrivet: 09 januari 2011, 13:43:31 »
Vid avläsningen har pumpen gått hela tiden sedan 9.30, vad jag vet, och då även med el-tillskott som jag blocka vid lunch. Jag satte tillbaka tiden för varmvatten maximal drift till 20 min. Jag har haft både 5 och 20 min varmvattendrift men inte märkt någon skillnad.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13351
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kallt i huset
« Svar #37 skrivet: 09 januari 2011, 13:55:50 »
Vid avläsningen har pumpen gått hela tiden sedan 9.30, vad jag vet, och då även med el-tillskott som jag blocka vid lunch. Jag satte tillbaka tiden för varmvatten maximal drift till 20 min. Jag har haft både 5 och 20 min varmvattendrift men inte märkt någon skillnad.

Om pumpen har gått ett tag så borde skillnaden mellan T8 och T9 vara sörre. Kan det vara så att den precis hade avfrostat?

Det verkar som att radiatorerna behöver varmare vatten än vad VP'n orkar producera. Då värmer elpatronen vattnet i varmvattenmanteln, vilket i sin tur används för att höja tempen på vattnet till radiatorerna. Det är iallafall så systemet skall funka när inte VP'n orkar.
Eftersom elpatronen höjer varmvattentempen till högre temp än vad VP'n klarar så kommer aldrig VP'n att göra varmvatten - Därför har du nog inte märk nån skillnad på 5 resp 20 minuters drifttid.

Gjordes det nån energikalkyl innan du köpte anläggningen? Gamla hus kan behöva ganska mycket energi. Kombinerar man det med ett klent radiatorsystem som kräver höga temperaturer så kan det ganska snabbt bli problem med en för liten VP...

Jag har också ett gammalt hus på ca 100m2 och just nu vid 0-gradigt ute ligger T1 på ca 43 grader. Jag har storleken större pump och klarar mig utan tillskott till ca -10.
 
« Senast ändrad: 09 januari 2011, 14:00:23 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad narayana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
SV: Kallt i huset
« Svar #38 skrivet: 09 januari 2011, 14:17:51 »
Jag vet inte om den precis avfrostat. Innan teknikern var här och bytte datorn, gjordes 70 ºC varmvatten av el hela tiden men inte mycket gick ute på elementen, jag hade 11 grader i huset.

En energikalkyl gjorde med uppskattning av min dåvarande års-el förbrukning. Tillskottet går in redan vid ett par plus på min VP.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Kallt i huset
« Svar #39 skrivet: 09 januari 2011, 14:20:46 »
V-värdet är den temperatur som radiatorerna får när det är 20 ute. Det finns ingen anledning att ha det på 31 grader.

Teoretiskt är detta rätt men detta kommer inte att hända eftersom det finns en värmesäsongsgräns som från fabrik är ställd till 18°C.
över den gräns gör pumpen bara varmvatten och man kan även sänka denna gräns ett par grader om man vill tex. till 16°C.

Men eftersom det behövs värme nu kan vi lika väl försöka snida till en anpassad kurva som grundar sig i en blandning av kurvorna V25 H72 och V31 H72 som ser ut på följande vis
Utetemp     20........15........10.........5.........0.........-5........-10.........-15.......-20
framledning 25.......30,5......38,5......46,3.....51,5.....56,5......61,8..........67........72
På detta sätt försöker vi hålla kurvan låg vid 20° samtidigt som vi försöker att lyfta den runt 0-5° utetemp så kanske huset kommer upp i 20°C inne temp någongång.
Kurvan gör att det går ut 27°C när värmesäsongen slutar vid 18°c utetmperatur
och skulle det bli för varmt runt 15°c så är det bar att sänka ett par grader på 15 och 20 punkterna

Citera
Gjordes det nån energikalkyl innan du köpte anläggningen? Gamla hus kan behöva ganska mycket energi. Kombinerar man det med ett klent radiatorsystem som kräver höga temperaturer så kan det ganska snabbt bli problem med en för liten VP...

Det är bra att du också reagerar över storleken på pumpen och om du läser ett par poster upp så ser du att jag redan reflekterat över både pump och radiatorsystem och enligt min snabb lathund från Bosch (visserligen från 2008) så är det rätt dimensionerat efter den elförbrukningen som fanns tidigare med el men man har missat att räkna med husets ålder och isolerstandard.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13351
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kallt i huset
« Svar #40 skrivet: 09 januari 2011, 14:31:07 »
Precis.
Skruva till värmekurvan, aktivera tillskottet och vänta nåt dygn. Några gånger per dygn kan du skriva av temperaturerna och posta dom här.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad narayana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
SV: Kallt i huset
« Svar #41 skrivet: 09 januari 2011, 14:36:07 »
Hänger inte riktigt med, vad ska jag sätta värmekurvan på?

Om VP är feldimensionerad, vad gör jag då? All data om huset har jag förstås uppgett innan installation (ålder etc) + att installatören var här och kollade innan också.

Utloggad rudmark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kallt i huset
« Svar #42 skrivet: 09 januari 2011, 14:37:22 »
Varmvattnet måste upp i temperatur. Den ligger ju på och kyler/helst värmer värmevattnet (Som ligger i en behållare inuti varmvattnet)
Riktig temperatur är ca 4-5 grader högre än vad  (T3) visar. Så 63 gr är OK (68 Hindrar bakterietillväxt etc)
Finns en inställning (var?) som prioriterar tillverkning av värmevatten resp varmvatten. Hur underligt det kan låta så ska varmvattnet prioriteras.....
Detta leder till att tillskottet (elpatron) går in då och då vilket är naturligt.

Tycker ni att ni bränner er på varmvattnet så ska en xxxx (kommer inte ihåg vad det heter Sc:,h) installeras för att blanda in lite kallvatten i varmvattnet.
Ställs in på max 60 gr.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13351
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kallt i huset
« Svar #43 skrivet: 09 januari 2011, 15:32:36 »
Varmvattnet måste upp i temperatur. Den ligger ju på och kyler/helst värmer värmevattnet (Som ligger i en behållare inuti varmvattnet)
Riktig temperatur är ca 4-5 grader högre än vad  (T3) visar. Så 63 gr är OK (68 Hindrar bakterietillväxt etc)
Finns en inställning (var?) som prioriterar tillverkning av värmevatten resp varmvatten. Hur underligt det kan låta så ska varmvattnet prioriteras.....
Detta leder till att tillskottet (elpatron) går in då och då vilket är naturligt.

Tycker ni att ni bränner er på varmvattnet så ska en xxxx (kommer inte ihåg vad det heter Sc:,h) installeras för att blanda in lite kallvatten i varmvattnet.
Ställs in på max 60 gr.

För att förtydliga hur det fungerar:

Värmepumpen värmer (normalt sett) bara varmvattnet till 54 grader. Men, om inte VP'n orkar värma radiatorvattnet så tas vatten från VV-beredarens mantel för att spetsa upp till önskad temperatur. Detta görs genom att shunten öppnar lagom mycket tills rätt temp uppnås.
För att det skall finnas vatten att spetsa med så värmer elpatronen VV-beredaren till 62 grader när shunten/tillskottet är aktiv.
Om värmesystemet behöver varmare vatten än 60 grader så bör man öka stopptempen vid tillskott till nåt högre än 62 grader för att vara säker på att det finns varmare vatten att spetsa med vid behov.

Precis som du säger så prioriteras varmvattnet en aning (max 30 minuter VV och 20 minuter värme). Men, om tillskott behövs så håller ju elpatronen VV-manteln vid högre temp än VP'ns stopptemp för VV-produktion. Då kommer VP'n aldrig att göra VV, utan den jobbar 100% mot värmesystemet.

Höjer man stopptempen över 62 grader så skall man sätta in en blandningsventil för att förhindra för hög temperatur på varmvattnet vid tappstället.


Solklart??
« Senast ändrad: 09 januari 2011, 15:35:37 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt i huset
« Svar #44 skrivet: 09 januari 2011, 15:44:03 »
...
Riktig temperatur är ca 4-5 grader högre än vad  (T3) visar. Så 63 gr är OK (68 Hindrar bakterietillväxt etc)...


Om det är legionella du hänvisar till räcker 50 ºC för att döda bakterierna, men det tar några timmar. Vid 60 ºC räcker det med 10 min. vid 70 ºC dör de tämligen omedelbart. Intressant är även att under +18 ºC sker ingen tillväxt.(t ex underhållsvärmda fritidshus vintertid).

Ursäkta off topic inlägget...

//2000

Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!