0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur ska man räkna på kyla ?såg någonstans 20w/m2 ?därför tänkte jag mig en FSL14 = 2,2KW i kyla för 110m2.en FSL24 har 3,87KW ger 35w/m2 kanske man inte behöver köra på högsta fläkthastigheten då.får plats med vilken som och priset verkar inte skilja så mycket till fsl24listpris 5300->6700 + moms.den plus vad min ftx pump ger, kompressorn är på ca 680w.
100w/m2 ?det blir 11kw för övre planet bara !Och max är väl halva effekten mot värmen dvs ca 5kw från borrhålet.med aktiv kyla kan jag väl få ihop ca 8kw från en Nibe 10kw och kanske 1-2kw från min vp ftx.Är det många här som har 100w/m2 ?
cougar Vad har du för prylar. Har du värmepersienner, markiser mm?Om man räknar 25 watt per m aktivt borrhål. Du har 150m = 6kW. Du räknar med 100w/m2 (ganska mycket?). Har du en 60m2 area du ska kyla? Vid 80w/m2 har du en 75m area? Vad har du för prylar. Jag tror att det du säger är sanning men jag vill gäna ha recepter om du har en större area.
Tycker att det låter om en vettig lösning. Hur har du gjort rör dragningarna? Vad har du för styrning?
Men då har du bara ett plan eller? Hur har du gjort på utsidan?