0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en vp greenline C4 från 1996 som inte har någon display. När det är 0- gradigt så går den ofta in på tillskott. Det blir larm om "retur hög" så fort tillskottet slår till.
Citat från: Xalio skrivet 07 januari 2011, 02:07:03Jag har en vp greenline C4 från 1996 som inte har någon display. När det är 0- gradigt så går den ofta in på tillskott. Det blir larm om "retur hög" så fort tillskottet slår till. Har du någon möjlighet att mäta kontrollmäta returtemperaturen? Det verkar orimligt att det vid noll grader skulle bli en temperatur på ingående värmebärare på 48 grader som bör vara den temperatur då pumpen larmar. Returgivaren är nog ok, i annat fall skulle det bli väldigt kallt inne. Detta sagt med reservation för att reglersystemets principer kan skilja från min pump.
Är det inte 2 returgivare på IVT, GT1 för att styra och GT9 för att mäta VP-in (som stänger kompressorn om det blir för högt)?
När det var som kallast -25gr så blev det inget larm, å andra sidan klarade inte vp:n av att värma huset. Vi fick sätta in byggfläktar för att komma upp i 19 gr. Så fort det blev varmare så kom larmet. Jag kommer ihåg att larmet även kom tidigt i höstas. Nu har jag sänkt effekten på elpatronen och och har nu klarat mig utan larm. Frågan är om det räcker med effekt när det blir kallare.
Hur kan det komma sig att den behöver ha tillskott när det är runt nollstrecket? Jag ska försöka mäta värmen på utgående och ingående rör, någon annanstans vet jag inte om jag kan mäta på.