Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite funderingar angÃ¥ende byte av vatten i radiatorkrets  (läst 3265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spufuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Jo det är så att jag ska ta bort en vägg som det sitter en mindre radiator på.
Radiatorn matas med egna rör från stammen, så jag tänkte plugga så nära stammen som möjligt för att slippa ha vattenfyllda ledningar i väggar och golv i onödan.
Hur som helst så måste jag ju tappa ur systemet.
Gjorde detta för 1,5-2 år sedan när jag hade nere alla element i och med renoveringen. (målning, tapetsering bakom element etc.)
Dessutom tappades systemet av för ganska exakt 3 år sedan, när jag installerade min VP.

Så det kommer alltså ha blivit 3 avtappningar/påfyllningar på 3 år och jag blir lite nervös över hur skadligt det verkligen är att göra det så här ofta?
Huset är från början av 1900 men ombyggt senare då också radiatorkretsen är gjord.
Så jag tippar på att kretsen har runt 50-60 år på nacken.
Dock ser systemet väldigt fräscht ut och jag har inte haft några problem med läckage eller större rostangrepp.

Efter detta vattenbytet räknar jag inte med att tömma nån mer gång, så länge inte ett läckage eller annat problem skulle uppstå.
Man har ju läst mycket om att man ska passa sig för att byta för ofta, men bör jag vara orolig i mitt fall?
« Senast ändrad: 06 januari 2011, 22:45:05 av spufuz »

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Lite funderingar angående byte av vatten i radiatorkrets
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2011, 09:12:16 »
Visst ska man försöka undvika att fylla på i tid och otid men måste man så måste man.
Men behöver du verkligen tappa ur hela systemet? Det brukar gå att få vattnet att "hänga" i rören om man stänger alla ventiler.
Alt. Att hyra frysutrustning som fryser en ispropp så kan man plugga rören utan att tappa ur.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lite funderingar angående byte av vatten i radiatorkrets
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2011, 10:57:32 »
Om du tömmer - Passa på att sätta in ventiler på strategiska ställen till nästa gång...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad spufuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Lite funderingar angående byte av vatten i radiatorkrets
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2011, 18:52:12 »
Ni har ju bra tips båda två. Kulventiler finns precis före och efter pannan och det är ju bra om man skulle behöva göra något med VPn.

cougar:
Om jag vill att det ska hänga räcker det att stänga termostaten eller ska jag stänga ventilen som sitter på returen vid elementet också?
Tänker på den vinkelkopplingen där man lossar en sexkantsmutter och drar åt en skruv.

//David

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Lite funderingar angående byte av vatten i radiatorkrets
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2011, 18:57:13 »

cougar:
Om jag vill att det ska hänga räcker det att stänga termostaten eller ska jag stänga ventilen som sitter på returen vid elementet också?
Tänker på den vinkelkopplingen där man lossar en sexkantsmutter och drar åt en skruv.

//David

Det räcker med termostaterna om dom är skapligt fräscha /täta
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lite funderingar angående byte av vatten i radiatorkrets
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2011, 18:57:33 »
Om du ändrar returventilerna så skriv upp hur många varv du vrider dom så att du kan återställa efteråt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad spufuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Lite funderingar angående byte av vatten i radiatorkrets
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2011, 23:41:50 »
Om du ändrar returventilerna så skriv upp hur många varv du vrider dom så att du kan återställa efteråt.

Ja precis.
Det är alltså på returventilen jag kan justera flödet så att vattnet stannar i radiatorn längre?
Jag skulle nämnligen behöva sänka min returtemperatur.
Se tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38895.0

Stämmer det att 8-10 graders skillnad på temp in och ut i en radiator är "optimalt"?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lite funderingar angående byte av vatten i radiatorkrets
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2011, 01:58:31 »
Om du ändrar returventilerna så skriv upp hur många varv du vrider dom så att du kan återställa efteråt.

Ja precis.
Det är alltså på returventilen jag kan justera flödet så att vattnet stannar i radiatorn längre?
Jag skulle nämnligen behöva sänka min returtemperatur.
Se tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38895.0

Stämmer det att 8-10 graders skillnad på temp in och ut i en radiator är "optimalt"?

Ca 8  grader är optimalt delta mellan framledning och retur vid pannan. För att fÃ¥ jämn temperatur i alla rum sÃ¥ kan det behöva skilja en del mellan olika radiatorer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ingeh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Lite funderingar angående byte av vatten i radiatorkrets
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2011, 11:20:10 »
 
  Vad bör man göra när man inte kan fÃ¥ ner temp diffen lägre än 10-11 grader?(BÃ¥de innre och yttre cp pÃ¥ max)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!