0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Helt rätt Lmf ThumbsupMin är nog lite äldre(1983) layouten och manöverdonenär inte likadana.Vi kan nog hjälpa dig ändå bara du lägger upp liteskarpare bilder.MVH Teltur
Natt sänknings temperatur , alltså antalet graderdu vill sänka vattnet till elementen med.Det förutsätter att du har den stora ratten på klockan ochtiden ställer du på uret eller om du ställer ratten på månen.Servicekillen har rätt ,mitt ur är dött sen länge och själv anser jag inte att man skall nattsänka.Mao du har ratten rätt.MVH Teltur
Hej LAOm du har ratten på solen och den övre högra (röd pil) ratten så långt skruvat motsols (-20) så ger pannan minimalt med värme till elementen.Glöm den vänstra den används endast för nattsänkning ,alltsånär den stora ratten står på klocka eller måne.Den övre vänstra ratten har ingen funktion när du står på solen.Om du skruvar den övre höger ratt till -20 så skall elementen blikalla och 2,5 kW steget borde slockna till slut om ingen badar eller duscharjust då.Vill du så kan du sänka till 60 ºC på panntemperaturen men du sparar intemycket på det.Själv kör jag med en VP dockad till pannan så att det är den som bestämmerpanntempen.Efter pannan har jag en extra varmvattenberedare som står på 60 ºC. MVH Teltur
Hej LA"Pannan, eller rättare sagt shunten, låter hela tiden. Stänger jag av shuntautomatiken så slutar det (såklart). Kan detta vara ett tecken på att den e kass?" JA"Skivan rör sig inte heller, hör dock att den vill ändra håll när jag ändrar tempen. Det är väl detta som låter?" Förmodligen."Kan man röra skivan med handen, eller det är inget man ska ge sig på."Tror inte det hjälper , har den kärvat fast så har den."Är det inte riskabelt att stänga cirkpumpen då det är en gammal panna?" NEJDet är bara cirkulationen till elementen du stänger av.Det ända som kan hända är om du har cirkpumpen avstängd flera månaderså kan den sätta sig fast.Det förebygger du genom att starta cirkpumpen någraminuter lite då och då.OBS. Om du stänger schuntautomatiken och cirkpumpen så det enda du stängerav är varmvatten till elementen , pannan kommer då fungera som en vanlig varmvattenberedare ,du kommer fortfarande ha varmvatten i dina kranar.Mvh Teltur