Ikväll så satt jag och kollade om jag kunde hitta en manual till min Ecodan med version E3.01, fick nämligen ingen med pannan.
Jag hittade dock bara 3.2 (som jag använt att ställa in pannan med) och 3.4 på Canvacs sida, i vilket fall som helst så tänkte jag att det kan ju inte skilja så mycket mot min, gjorde dock en jämförelse mellan 3.2 och i version 3.4 hade man röd markerat att renssilen skulle rengöras efter 1 vecka och sen efter ytterligare 2 veckor därefter var 6:e månad. Jag vet ju mycket väl att jag läst detta i version 3.2 innan jag fick min panna installerad men har jag gjort detta, nä där har tydligen blivit en bugg på min interna hårdisk
Sagt o gjort så skred jag till verket och tog ut silen, att där överhuvudtaget kom vatten igenom den är ett under.
Att överhettningen på elpatronen kan lösa ut vid 9kw eldrift är ju knappast konstigt om flödet är väldigt lågt vilket det var i min, det har låtit en hel del när den gått in med elpatronen som om vattnet blivit alldeles för varmt i den och det tog väldigt lång tid att värma varmvatten kom jag på nu och värmepumpen har gått något skumt de senaste veckorna, inte alls som när jag startade upp elpannan första gången då var där bra med fart i den, pumpen kom in ett par veckor senare så då var kanske silen igensatt och den har aldrig gått som den skulle?
Hoppas att detta löser en del andra problem med uppvärmningen dessutom, redan nu beter sig pannan och pumpen annorlunda