Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 500l ackumulatortank som volymtank?  (läst 18112 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #30 skrivet: 10 januari 2011, 22:58:20 »
Volym tank brukar kopplas med inlopp i toppen och ut till rad från botten.

Hmm. Fan också. Läste, läste och läste, och så läste jag lite till tyckte jag och kom fram till tvärtom.


Min volymtank (gamla VVB) på 100l är kopplad via VP-UT till "kallvatten" på VVB, och sen vidare till Radiatorer via "Varmvatten" på VVB.

Detta är alltså inte korrekt...?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #31 skrivet: 11 januari 2011, 05:56:04 »
Volym tank brukar kopplas med inlopp i toppen och ut till rad från botten.

Hmm. Fan också. Läste, läste och läste, och så läste jag lite till tyckte jag och kom fram till tvärtom.


Min volymtank (gamla VVB) på 100l är kopplad via VP-UT till "kallvatten" på VVB, och sen vidare till Radiatorer via "Varmvatten" på VVB.

Detta är alltså inte korrekt...?

Har du inga knäpp-problem spelar det inte så stor roll. Volymökningen får du ändå.

Har du knäpp-broblem så blir det vid vv-körning (då radcirkulation står still) skiktning i tanken och det bildas en varmare "plugg" längst upp i tanken vilken när växelventilen slår om till raddarna igen sticker först ut i rören och ger snabb tempförändring i rören. Med topp-botten-koppling hinner pluggen blandas bättre innan den når ut till rören.
« Senast ändrad: 12 januari 2011, 11:49:53 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #32 skrivet: 11 januari 2011, 10:58:44 »
Volym tank brukar kopplas med inlopp i toppen och ut till rad från botten.

Hmm. Fan också. Läste, läste och läste, och så läste jag lite till tyckte jag och kom fram till tvärtom.


Min volymtank (gamla VVB) på 100l är kopplad via VP-UT till "kallvatten" på VVB, och sen vidare till Radiatorer via "Varmvatten" på VVB.

Detta är alltså inte korrekt...?

Har du inga knäpp-problem spelar det inte så stor roll. Volymökningen får du ändå.

Har du knäpp-broblem så blir det vid vv-körning (då radcirkulation står still) skiktning i tanken och det bildas en varmare "plugg" längst upp i tanken vilken när växelventilen slår om till raddarna igen sticker först ut i rören och ger snabb tempförändring i rören. Med topp-botten-koppling hinner pluggen troligtvis blandas bättre innan den når ut till rören.

Just det. Det var så det var, tack! Inga knäpp-problem. Tycket jag gjorde hyfsad research Thumbsup

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #33 skrivet: 12 januari 2011, 07:22:15 »
Volym tank brukar kopplas med inlopp i toppen och ut till rad från botten.

Hmm. Fan också. Läste, läste och läste, och så läste jag lite till tyckte jag och kom fram till tvärtom.


Min volymtank (gamla VVB) på 100l är kopplad via VP-UT till "kallvatten" på VVB, och sen vidare till Radiatorer via "Varmvatten" på VVB.

Detta är alltså inte korrekt...?

Har du inga knäpp-problem spelar det inte så stor roll. Volymökningen får du ändå.

.


Då borde man väl kunna ansluta en gammal beredare liggande även om den är avsedd för stående montage ursprungligen, eller? Om jag är ute efter volymökningen i systemet.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #34 skrivet: 12 januari 2011, 09:25:49 »
Då borde man väl kunna ansluta en gammal beredare liggande även om den är avsedd för stående montage ursprungligen, eller? Om jag är ute efter volymökningen i systemet.

Det är svÃ¥rt att svara pÃ¥, vet ju inte hur din beredare ser ut och var in- och utlopp sitter. Helt klart kommer du fÃ¥ en volymökning, sen hur stor den blir, det beror pÃ¥ geometrin  i tanken, utformningen pÃ¥ anslutningarna samt flödet du har över hela systemet. Det handlar ju om att fÃ¥ hela volymen att cirkulera.

I en stående högsmal tank så får man enligt mig en bra cirkulation av en stor del av volymen oavsett koppling. Det beror på att det termiska vattenflödet (när varmt vatten stiger och kallt vatten sjunker) blir större relativt volymen, och bidrar till turbulens i tanken.

Det största problemet att lösa med en liggande tank är annars luft. Det är stor risk att du får en luftficka i överdelen av tanken som inte går att lufta bort med mindre än att du låter någon svetsa dit en luftningsventil på tankens nya högsta punkt.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #35 skrivet: 12 januari 2011, 11:40:45 »
Volym tank brukar kopplas med inlopp i toppen och ut till rad från botten.

Hmm. Fan också. Läste, läste och läste, och så läste jag lite till tyckte jag och kom fram till tvärtom.


Min volymtank (gamla VVB) på 100l är kopplad via VP-UT till "kallvatten" på VVB, och sen vidare till Radiatorer via "Varmvatten" på VVB.

Detta är alltså inte korrekt...?

Det normala är att man kopplar inlopp i toppen och utlopp i botten. Då fungerar tanken både som volymförstorare och mot knäppningar pga värmeexpansion.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #36 skrivet: 12 januari 2011, 12:06:36 »
Förstår inte varför det inte skulle bli någon cirkulation i botten på tanken? Med tanke på att värmen stiger uppåt i tanken så kommer det kanske inte bli så varmt där nere, men varför skulle inte den nedre delen av tanken cirkulera? Det kommer ju vara ett större tryck i tankens inlopp och ett något lägre tryck i tankens utlopp, skillnaden mellan dessa är drivtrycket över tanken. I själva tanken kommer trycket fördela sig i hela volymen. Varför skulle då inte det vatten som smiter in i utloppet lika gärna komma nerifrån som uppifrån? Dessutom har vi turbulens i tanken att räkna in i bilden. Hänger inte riktigt med...

Det här är intressant!
Den flödesutsatta delen av tanken är den mellan inlopp och utlopp, det är min åsikt. Men hur ska man förklara?
Dels är flödet i en acktank sällan turbulent utan laminärt och flödet tar den lättaste vägen vilket blir mellan inlopp och utlopp (under förutsättning att vi har 1 cirkpump).
Det bästa exemplet är ett sjösystem vid första frysningen. Flödet går igenom mitten på sjön mellan två bäckar och där finns det ingen is men vikarna fryser. Jag har ett sådant sjösystem i mina hemtrakter där inloppet till sjön ligger på mitten (norr) och avrinningen ligger i sydöst. Den västra delen av sjön fryser alltid först pga brist på flöde.

OJ! Det var vetenskap pÃ¥ hög nivÃ¥! Hoppas du kan tyda formlerna!  ;D

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #37 skrivet: 16 maj 2011, 09:51:24 »
Då jag är stolt? innehavare av en elegant tank på 500l med varmvattenslinga, funderar jag på hur jag bäst kan nyttja den i min stundande värmepumpinstallation.
Jag vill gärna använda den som volymförstorare och förvärmning av varmvattnet men inser att den är onödigt stor. Dock har jag inte någon stans sett att någon haft problem med en för stor volymtank.
Kan det vara så att verkligen ingen har upplevt några problem med det efter att framledningsgivaren monterats på en vettig mätpunkt?

Sen ställer jag mig en annan fråga. Det torde föreligga viss risk för kondensproblem på sommaren om inte radiatorslingan värms. Dvs kallt inkommande vatten kyler hela tanken.
Helst skulle jag vilja förvärma även på sommaren för att bättra på gångtiderna något, men jag vet inte om det är enkelt att få till denna lösning utifrån en standardpumpinstallation.
Visst kan jag koppla förbi tanken helt på sommaren, men jag skulle som sagt hellre värma den även då.
Tankar kring detta?

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #38 skrivet: 16 maj 2011, 10:39:41 »
På sommaren kör du inte cirkulationspumpen till radiatorerna, så där blir det ingen kondens. Om tanken är isolerad så blir det ingen kondens där heller...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #39 skrivet: 16 maj 2011, 19:00:17 »
På sommaren kör du inte cirkulationspumpen till radiatorerna, så där blir det ingen kondens. Om tanken är isolerad så blir det ingen kondens där heller...

Jag kommer att köra min cp hela sommaren för att hålla knäpptanken varm och förvärma vv och kyla resten av huset. Tror och hoppas inte den ska bli så kall att det blir kondens och den är oisolerad i så fall får jag lägga in min framledning tex 18 grader så vp värmer vid behov. Har för mej att jag hört nått om att det normalt inte blir kondens på rör varmare än 12 grader men är osäker Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #40 skrivet: 16 maj 2011, 19:22:26 »
Det kan kondensera även om den är isolerad, sedan rostar den sönder.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #41 skrivet: 16 maj 2011, 22:14:47 »
Det kan kondensera även om den är isolerad, sedan rostar den sönder.

Har du några funderingar eller erfarenheter kring min grundfråga också?

Dvs gör jag bort mig med en volymtank på 500l (befintlig)?
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #42 skrivet: 16 maj 2011, 22:17:09 »
Jag skulle definitivt ha den som UVL tank, inte som ACK. 

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #43 skrivet: 16 maj 2011, 22:19:59 »
Förlåt en novis men vad är skillnaden, seriekopplad isf parallell?
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #44 skrivet: 16 maj 2011, 22:23:16 »
Nja  inget av det.  Det beror pÃ¥ hur den faktiska anläggningen ser ut.    Men vi kan väl säga sÃ¥ här att jag använder inte ngn av dem frekvent nämnda inkopplingssätt som florerar här.  Om jag var tvungen att välja,  volymtank. *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 334
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!