0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Takstolarna kan vara självbärande, d.v.s. det är inte säkert att det finns en bärande vägg under stöttorna i takstolen.
Citat från: Amatör-Micke skrivet 05 januari 2011, 13:14:31Takstolarna kan vara självbärande, d.v.s. det är inte säkert att det finns en bärande vägg under stöttorna i takstolen. Ja, precis så tänker jag. Det innebär att det inte kan påverka hållfastheten nämnvärt att flytta stöttorna 1m innåt mitten av huset. Det hade i så fall varit värre att flytta dem utåt./Raptor
Den bild som BiggerDigger la in är på en Svensk takstol. Den typen av takstol har förhöjt väggliv. Sen kan det skilja om det finns någon hanbjälke eller inte (beror på bl.a spännvidd).Mansardtaket är brutet
Kan det vara så att du har en (eller flera) balk/stock som ligger med upplag på skortensstocken? Den snedsträva som finns på den svenska takstolen är till för att inte den inte ska "gå i spagat". Den bildar tillsammans med de båda stödbenen en kvadrat som i sig är enormt stabil/lasttålig.
Haloj.Såg inte tråden förrän i dag.Jag är lycklig ägare av exakt lika dana takstolar som beskrivs.Ser ut som ett flackt A där väggen som nämns kommer upp där högbenet möter hanbjälken eller i närheten i alla fall, ytterväggen bara en liten bit därifrån. i mitt fall 1.60.mVäggen är bärande, men den kan tas bort om man tar ner krafterna i ytterväggen i stället.Jag har tagit bort 2 sådana kattvindar och taket sätter sig om man inte förstärker högbenets in fästning i hammarbandet (ytterväggen).//Wassman.