0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, för mig verkar det väldigt konstigt. min pump har varit igång i tre månader och har ej behövt komp fylla någon brinol. Nivån i kärl har sjunkit ca 1cm på den tiden och inga oljud när pumpen går.Ett bärgvärme hål skall inte kunna innehålla så mycket luft om man luftat väl vid instalationen.I mitt förra hus mad markslinga så fick jag komp fylla max tre liter första tiden och sedan var det bra.Får du fylla på som du berättar så måste det vara ett läckage någon stans.Man borde fylla på med luft i expansionskärlet tills säkerhetsventilen öppnar och sedan vänta ett dygn. Sjunker då trycket så är det defenitivt läckage.Det måste då väl vara garanti åtagande på det. mvh /Mso
Hej igen , en tanke som slog mig är att jag alltid använt orginal plastexpansions kärl som i princip luftar sig helt skälv om det som i anvisningarna sitter på högsta pugnt.Har aldrig behövt jäklas med att lufta utan bara som i fall ett komp fyllt.Jag har en kompis som har nibe som rörmockaren envisades med att sätta dit ett vanligt expansionskörl med gummiblåsa och han hadde problem med luft ett bra tag. Hanns vvs instalatör satte alltid dit sådana exp kärl och slängde orginalet.För mig så är det skälvklart att den som sitter orginal är den mest lämpliga/Mso
Nja, Steg 1 ,Jag gör så att jag när pumpen inte går så går jag in i menyn och manuellstartar ´brinepumpen genom att byta ut 0 mot 1 i menyn, då går brinepumpen tills jag sätter den på 0 igen.Steg två. är att stäng ventilunder exp kärl och kompensations fyll upp till 1/2 eller 3/4 nivå i kärlet.Steg tre, är att med fyll locket öppet eller att med säkerhetsventilen öppet läge stänga ventilen på det inkommande brinen på ledningen (före expansionskärlets t-rör), då kommer pumpen att trycka i hop all eventull luft i systemet och nivån i kärlet kommer att sjunka något, om det sjunker mycket så fyll mera och efter typ 10 sekunder eller mer så stänger man locket eller stäng säkerhetsventilen och öppna ventilen på stammledningen som stängdes.Nu är systemet trycksatt med brinepumpen och ev luft kommer att försvinna om allt är rätt gjort enligt handbok.Jag har aldrig haft bekymmer med något när jag gjort som ovan.Jag fattar inte att instalatören gör detta med kund så att det inte är några oklarheter för framtiden/Mso