0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan!Jag har bytt ut vår gamla sunkiga kombipanna från -83 och fått en Nibe 2025-8 installerad tillsammans med en VM300 och ett UKV100 (i ett ett-rörsystem). I början hade vi enbart värme på halva elementen och det var ofta 14 - 15 grader i huset, följt av massor med larm om kort drifttid. Var helt klart missnöjd.Dagen innan julafton ringde jag installatören (efter ha läst och läst på detta utmärkta forum!!) om hög returtemp. Firman hade satt dit fel termostater, som in tesläppte fram värmen. De bytte raskt ut termostaterna samma dag. Och sedan den 23 december har vi haft kanonvarmt i huset. Riktigt mysigt med 23 - 24 grader, men nu börjar det bli lite för varmt. Just nu är det ca 11 grader i Uppsala och pumpen går utan tillslag av tillskottsvärme och vi har ca 24 grader inne. Min fråga är kort och gott hur kan vi få ner värmen i huset, utan att vi får en massa larm om kort drifttid som verkar ha berott på för hög returtemp. Har idag kurva på 9 och ratten satt till minus 2, på VM300:an. returtempen ligger på 45,8.
Förskjutningen skall väl bara användas vid tillfällig över/undertemperatur? Jag skulle ha ställt den på 0 och jobbat på att hitta rätt kurva.