Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 310P, byta fläkthastighet under drift?  (läst 12488 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erikassar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Outskirts of Norrköping
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Nibe 310P, byta fläkthastighet under drift?
« skrivet: 03 januari 2011, 00:22:54 »
Eftersom 310P inte har möjlighet att ändra till reducerad hastighet under drift via ett vred så tänkte jag bygga det själv genom att ta ut ett par tampar från olika spänningar på transformatorn och sätta ett vred på detta så att olika spänningar (hastigheter) kan väljas.
Jag undrar bara om fläkten och pumpen tål det. Fläkten borde ju inte vara nåt problem. 
Funderar mest på om styrelektroniken tycker det blir konstigt på nåt vis eller om det blir några ohälsosamma spikar i spänningen om man bryter/kopplar om under drift?

Tacksam för svar.
/E
185m2, 1 1/2 plan 2006. Nibe 310P, Antonia Aqua vattenmantlad täljstenkamin . 8400kWh/år inkl allt. Eldar en del... :)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nibe 310P, byta fläkthastighet under drift?
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2011, 10:46:57 »
Knappast något problem då fläkten sitter direkt på fas via transformator.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10206
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 310P, byta fläkthastighet under drift?
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2011, 13:10:56 »
Har satt dit en liten 3-läges vipp-strömställare från Elfa och växlar mellan 160, 185 och 230V till fläkten utan några problem. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad td

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 310P, byta fläkthastighet under drift?
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2011, 09:27:03 »
Har funderat lite på detta med.
Frågan är när det är ok att sänka fläkten och hur mycket man tjänar på det?
Vad händer med inomhusklimatet om man frångår alla rekomendationer på hur mycket luft som ska bytas per timme?

Josth: När brukar du ändra hastigheten? när du inte är hemma? eller när det blir väldigt kallt ute?

/Thomas

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 310P, byta fläkthastighet under drift?
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2011, 12:04:43 »
Jag kör min fläkt i 360P via relä som växlar fläkthastigheten beroende på om kompressorn går eller inte. Vid tex dusch eller bad så kommer fläkten att gå på den högre farten pga varmvattenuttaget ur pumpen så fukten ventileras ut som den ska.
Har klarat mig hyffsat bra med att köra pumpen i vår/höst läget förutom under den kalla perioden som har varit. Värmen i huset klarar den i höstas installerade L/L pumpen av själv till ca -12 ºC sen måste jag köra ut värme till radiatorerna med för att hålla innomhustempen. Har inte sett någon direkt besparing ännu men har varmare innomhus nu än vad vi brukat ha 22-23 ºC mot 19-20 förra vintern sen vet jag inte om medeltempen ute varit lägre i år men många säger så.
Har du inget tillskott så behöver pumpen ha ett minimi flöde för att kunna orka med att leverera sin effekt annars blir det elpatronkörning mest hela tiden men det ser du snabbt när du börjar laborera med det. Överventilerar du så förlorar du en massa värme på det viset så det gäller att hitta den rätta balansen.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10206
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 310P, byta fläkthastighet under drift?
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2011, 14:43:28 »
Jag använder mig av årstidsanpassad ventilation alltså högre fläktläge på sommaren med varm seg fuktig uteluft och lägre på vintern med kall krispig uteluft (som då ger en snustorr luft inomhus). Vintertid ökar även det termiska självdraget markant varför fläkten kan arbeta mindre. Sommartid med kvalmig uteluft borde egentligen luftomsättningen ligga på ca 1,5 oms/tim (men varken fläkt eller kanaler klarar detta) och under kall vinter kan den ligga på ca 0,3 oms/tim enligt min åsikt. Se vidare http://www.deltate.se/artiklar/Klimat/Arstid/arstid.htm  För att behålla ett konstant undertryck i huset kan man då också delvis stänga vissa tilluftsventiler.

Att på vinterhalvåret dra ner fläktläget till av tillverkaren minsta rek luftflöde när det inte är någon hemma är också en energisparande lösning. För egen del har jag dock redan minsta rek luftflöde permanent då.

Väntar också på att någon tillverkare tar fram en fläktstyrning på sina flvp där fläkten kan styras som funktion av utetemp. T.ex. lågt när det är riktigt kallt och sedan ökande upp till max mellan ca +10C och +22C ute och sedan varva ner om utetemp ökar ytterligare uppåt eller över +30C. Borde vara enkelt att åstadkomma med de nya EC-likströmsmotorerna.
« Senast ändrad: 11 januari 2011, 14:59:32 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad erikassar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Outskirts of Norrköping
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 310P, byta fläkthastighet under drift?
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2011, 21:30:53 »
Hej!
Väldigt intressanta svar, speciellt Deltate. Känner mig nu väldigt övertygad att verierad ventilation är ett måste. Både på årstid och dygnstid, tänkte mig nog köra ett lite större flöde i samband med duschningarna på kvällen.

Tack för alla inlägg, tack Josth.
Har även funderat på utetempstyrningen, i en enkel form så är det ju enkelt att ta utetempen och med ett relä styra ändra spänningen till fläkten. Skall rita ihop en lösning då andan faller på.

Dock har jag tyvärr lite fullt i kabelkanalerna i 310an eftersom jag har dockat en acc och styrningen till en cirk-pump ligger i den lediga kabel-kanalen..
185m2, 1 1/2 plan 2006. Nibe 310P, Antonia Aqua vattenmantlad täljstenkamin . 8400kWh/år inkl allt. Eldar en del... :)

Utloggad td

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 310P, byta fläkthastighet under drift?
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2011, 10:46:49 »
Hej!

Har pratat med nibe ang minsta fläkthastighet på en 310p.

Enl honom ska man ej gå under 28l/s .
Jag ligger på 50l/s idag och funderar på att montera in en vridomkopplare på 4 steg så jag kan variera hastigheten på vintern. På sommaren vill man ha full ventilation så därför faller min idé om relästyrning när kompressorn går iom att den står still för det mesta på sommaren!

Utloggad Jonas.B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 310P, byta fläkthastighet under drift?
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2011, 11:23:53 »
Väldigt intressant detta. Enligt Deltate bör man minska ventilation vintertid från 0.5 oms till 0.3 oms i nybyggda hus, dvs en minskning till 60% av den vanliga ventilationen. Om man räknar på den minskade ventilationsförlusten (i mitt fall från 61 l/s till 37 l/s) detta ger och jämför med den ökande förlusten pga av fler avfrostningar (12 extra per dygn, 15 minuter var), så kom jag fram till att vid 0 grader ute sparar man 12 kWh/dygn, vid -10 grader sparar man 20 kWh/dygn och vid -20 grader sparar man 27 kWh/dygn. Och detta ska dessutom ge bättre inomhusklimat!

Vad är haken? För litet undertryck?
« Senast ändrad: 18 januari 2011, 11:32:53 av Jonas.B »
Tvåplanshus 173 m2 platta på mark golvvärme 2010 Nibe 360P Stockholm

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10206
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 310P, byta fläkthastighet under drift?
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2011, 12:09:38 »
Varför fler avfrostningar? 310P går i stort sett helt avfrostningsfritt vid +20C inne och minst 28 l/s frånluft. COP blir däremot aningen lite sämre (från 3,5 till 3,2? vilket motsvarar någon enstaka kWh/dygn) med t.ex. 30 l/s än 50 l/s eftersom förångningstemp och avlufttemp automatiskt sjunker några grader så skillnaden till kondenseringstemperaturen ökar = lite jobbigare att pumpa värmen för kompressorn. Ventilationsförlusten sjunker däremot drastiskt om det är kallt ute. Nedkoppling från 61 l/s till 30,5 l/s när det är -10C ute ger minskad ventilationsförlust om ca 30 kWh/dygn eller 900 kWh/månad. Plus lite bättre inomhusklimat i normalfallet (inga problem med emissioner/radon och begränsat antal personer i huset etc).

Sedan kan man också tänka på att infiltrationen/läckaget ökar när det är kallt ute. Varje gång en dörr öppnas vädras det med en väldig fart jämfört med sommaren då det nästan känns som luften står stilla fast dörren är öppen. Undertrycket i huset bör vara någorlunda konstant och kan regleras med tilluftventilerna vid ändring av fläktläge.
« Senast ändrad: 19 januari 2011, 12:39:34 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jonas.B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 310P, byta fläkthastighet under drift?
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2011, 13:39:29 »
Varför fler avfrostningar? 310P går i stort sett helt avfrostningsfritt vid +20C inne och minst 28 l/s frånluft.
Jag har en 360P. 61 l/s och 20-21 inne verkar vara precis så att man undviker avfrostningar, så jag antar att det kommer att bli avfrostningar om man minskar ventilationen. Ska prova och se vad som händer. Hur som helst, förlusterna pga (eventuella) avfrostningar är mycket mindre än vinsterna pga minskade ventilationsförluster.

Finns det något enkelt sätt att själv kontrollera att man har tillräckligt undertryck?
Tvåplanshus 173 m2 platta på mark golvvärme 2010 Nibe 360P Stockholm

Utloggad THJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 310P, byta fläkthastighet under drift?
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2011, 17:23:01 »
Innetempen, luftvolym och luftfuktigheten bestämmer avluften som jag upplever det med min 360. Fuktutfällningen i förångaren påverkar väldigt mycket hur låg avluften blir. Jag har alltid mellan 21-22 gr inne men avluften varierar kraftigt från -2 till + 3 i någon form av snitt och ju fuktigare luft ju högre avluft, ta en lång och varm dusch så ser man direkt att avlufttemp ökar. Är det väldigt kallt ut och där med torr luft ligger avluften betydligt lägre än om det är typisk sydsvensk vinter med någon plusgrad och mycket luftfuktighet.

Pontus_pf

  • Gäst
Pontus_pf
SV: Nibe 310P, byta fläkthastighet under drift?
« Svar #12 skrivet: 02 januari 2014, 15:17:08 »
Jag tänkte sätta ett relä som växlar hastighet beroende på om kompressorn går eller ej, sen så småningom en manuell förbikoppling av detta på sommaren då den kanske får gå på fullt hela tiden (som den nu gör jämt).
Spolen på relät kopplar jag in på plint 1-2 på kretskortet (230V-matnigen till kompressorn) och sedan tar jag den befintliga matningen från transformatorn till fläkten och sätter på mitt relä istället, sen går den växlande kontakten till 230V och 115-160V (vilken lägre spänning jag nu väljer). Detta är väl korrekt antar jag?

Är det så att ju lägre fläkthastighet man har, desto sämre effekt på kompressorn blir det?
Är det även så att när kompressorn inte går nu på vintern så är all luft man kör ut ur huset ren värmeförlust, inget tas tillvara?
Om en toa-pappersbit sugs och fastnar i ventilationsdonen för frånluften, kan jag vara säker på att jag då har tillräckligt med undertryck i huset? Jag ska ju köra denna relästyrning endast på vintern är det tänkt, kan man anta att det inte är något större fara att få fuktbekymmer genom att koppla in denna relästyrning?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1963
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe 310P, byta fläkthastighet under drift?
« Svar #13 skrivet: 02 januari 2014, 17:55:21 »
Citera
Är det så att ju lägre fläkthastighet man har, desto sämre effekt på kompressorn blir det?
Bara om en låg fläkthastighet gör att kompressorn inte får *tillräckligt* med frånluft

Citera
Är det även så att när kompressorn inte går nu på vintern så är all luft man kör ut ur huset ren värmeförlust, inget tas tillvara?
Javisst, så är det, men under avfrostningen behövs den värmen för att påskynda upptining av eventuell is. Övrig tid, då kompressorn står still, ventileras huset endast (det är ju också nödvändigt) utan återvinning

Citera
Om en toa-pappersbit sugs och fastnar i ventilationsdonen för frånluften, kan jag vara säker på att jag då har tillräckligt med undertryck i huset?
Rent teoretiskt kan det försämra flödet om det fastnar i kanalen någonstans, annars lär det fångas upp av filtret i FLVP:n. Men även damm som sätter sig i frånluftkanalen försämrar flödet med tiden, därför bör kanalerna göras rent med jämna mellanrum. Om du lägger ett pappersark över en frånluftsventil så skall det sugas fast, annars har du troligen för låg ventilation. Frågan är hur mycket som åkt in och om det fastnat på vägen...har den sugit i sig en hel dassrulle?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Pontus_pf

  • Gäst
Pontus_pf
SV: Nibe 310P, byta fläkthastighet under drift?
« Svar #14 skrivet: 02 januari 2014, 18:35:49 »
Okej, tänkte att verkningsgraden steg med temperaturen hela tiden... Nu ska ju jag köra maxhastighet eftersom jag inte vågar nåt annat i min befintliga anläggning som jag tagit över men undrade mest hur det fungerade. Fick för mig att den gick lite längre när jag sänkte hastigheten men det är svårt att säga då den står i källaren och där hänger jag inte jämt.

Jag har inte kört in något toapapper i kanalerna :) Det jag menade var att kan jag anta att jag har tillräckligt med undertryck så här på vintern (när luften är torrare) så länge det är sug nog att suga fast toapappret när man håller det för ventilationshålen.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!