0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hade ju nåt liknande problem på min toshiba, fast mitt satt utanför kompressordelenTror ni man kan typ fylla utrymmet med isolering för att få mindre kondens samt för o minska ljudKan nåt bli överhettat eller paja pga det tror ni??
För att få is/frost så behövs det fukt,för att få isbildning så måste det kontinuerligt tillföras luft som innehåller fukt,med andra ord har du ett drag genom utrymmet,kanske så suger fläkten luft från det utrymmet när påisningen börjat bli omfattande på värmeväxlaren och fläkten söker källor att få luft ifrån..man kan nog få bort problemet genom att göra utrymmet mera lufttätt..tejpa skarvar invändigt etc etcDogge
Citat från: doggydoggen skrivet 05 januari 2011, 20:10:41För att få is/frost så behövs det fukt,för att få isbildning så måste det kontinuerligt tillföras luft som innehåller fukt,med andra ord har du ett drag genom utrymmet,kanske så suger fläkten luft från det utrymmet när påisningen börjat bli omfattande på värmeväxlaren och fläkten söker källor att få luft ifrån..man kan nog få bort problemet genom att göra utrymmet mera lufttätt..tejpa skarvar invändigt etc etcDoggeJa det där låter ju onekligen logiskt. Men frågan är om det går att täta? Eller om man ska ta upp lite nya hål istället, på strategiska platser så den suger luft utifrån i stället...Det var före jul som jag tinade den (var lite sen att skriva om det...) men nu verkar den börja slamra igen. Så jag får nog tillfälle att kolla på problemet igen snart. Förra gången var det under -10°C ute, så jag var inte så "onödigt" nyfiken då.
En enkel bimetall-termostat i serie med elementet, monterad på tex hetgas-röret, kan ju koppla från värmen när pumpen går. Men egentligen vill man ju bara att den ska påkopplad någon timme före start, så den inte behöver vara på hela vintern mest i onödan. Det är ju lite knepigare att få till, annat än att man manuellt sätter på värmen en stund innan man startar pumpen.
Jag använder redan motsvarande teknik för att styra värmekabeln i bottentråget på min Mitsu. Den är inte "norden-anpassad" från fabrik, så jag har satt in värmekabeln själv.Jag är av åsikten att värmekabeln ändå inte kan hålla upp tempen när pumpen går (i värmedrift), så man kan lika gärna stänga av den. En bimetall-termostat monterad på vätske-röret (innomhus) som slår till när det blir kallare än 12-13°C (tror jag det var), kopplar in värmekabeln vid varje avfrostning. 75W kontinuerlig besparing (nästan) är inte att förakta... Har funkat perfekt - även denna vinter... På den här Atlas-pumpen har jag varit tvungen att invertera 4-vägsventilen med ett relä. Så där har jag lagt värmekabeln på reläet istället (2-poligt som tur var).