0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om det spelar roll vilket håll stickproppen sitter på så får inte prylen anslutas med stickpropp, utan skall vara fast monterad.Sen tror jag inte att det sitter några överspänningsskydd i VP'n som är beroende av hur man kopplar nolla och fas...
Många värmepumpar leveras med stickpropp..och hur du än vänder och vrider spelar det ingen roll..
Ej stor skillnad mellan pumparna, många billiga pumpar har stickpropp som standard, har även detta på min Nocria, utan tanke på fas/nolla, även Boschpumpen hade det..
Om det skulle spela någon roll så får du förklara hur man ansluter en pump i tex Norge eller andra länder där man har 230 över två faser. Prova mät övertoner på nollan någon gång så får du se vad resultatet blir.
Nu pratar vi växelspänning som ju växlar polaritet. Du har lika stor ström i Nollan som du har i Fasen så nollan är inte strömlös
Citat från: V70tdi skrivet 03 januari 2011, 21:28:57Nu pratar vi växelspänning som ju växlar polaritet. Du har lika stor ström i Nollan som du har i Fasen så nollan är inte strömlös Nja det där känner jag inte igen sen jag läste in behörigheten b00k, fundera ett varv till på det. Framförallt måste man skilja på spänning och ström och inte glömma att Nolla och jord kopplas ihop i centralen vid TN-C system.